”Vad någon säger i  rekryteringen betyder inte så mycket”

”Vad någon säger i rekryteringen betyder inte så mycket”

[Ur Säkerhetsinstallatören #4 2022]
Observera att den här artikeln är reviderad för webben. Du kan ta del av den i sin helhet
i #4/22 av Säkerhetsinstallatören. Du hittar direktlänken till artikeln längre ner.

Det är snart fem år sedan Säkerhetsinstallatören senast besökte Södermalms lås. Ett par år innan dess hade Jimmy Svensson tagit över som vd för företaget. Då omsatte man 10 miljoner idag är den siffran uppe på över 27 miljoner. Bakom framgångssagan står framförallt medarbetarna.

– Självklart är det skillnad i pengar, men jag tycker det säger mest om utvecklingen av hela bolaget, inleder Jimmy Svensson och berättar vidare att han hållit kvar vid samma långsiktiga strategi, både för företaget och honom själv.

På ett personligt plan har han förvisso fått en bredare branscherfarenhet men samtidigt fortsatt att medvetet hålla sig ifrån de rent yrkestekniska delarna, något han tror bidragit till att både behålla och attrahera ny personal.

– Hos oss ska man vilja ta mycket eget ansvar för sitt specifika kompetensområde.

Tillsammans skapar de femton medarbetarna en kompetensmässigt stark enhet genom vilken företaget kan erbjuda just de helhetslösningar inom säkerhet som ofta efterfrågas idag. I de flesta fall.

– På senare tid har vi behövt tacka nej till några större uppdrag och det handlar tyvärr om att vi just nu inte har kapaciteten inom företaget att leverera den kvalitet vi står för.

Ett lyxproblem på många vis, men att dra i handbromsen menar Jimmy Svensson är ett viktigt sätt att ta ansvar för företaget och dess anställda men det är också att ta ett bredare branschansvar, att säkerställa att branschen enbart ska leverera kvalitativa säkerhetslösningar.

– Vi vill inte tappa bort oss. Har vi inte möjlighet ska vi inte ta oss an ett uppdrag, det viktigaste är att alla medarbetare mår bra.
Att den goda sammanhållningen kollegor emellan är bland det viktigaste tar inte särskilt lång tid ens för en utomstående att bli varse.

Hur tänker du när du rekryterar personal?

– Personligheten är det absolut viktigaste och att man ska smälta in i gruppen vi byggt upp, säger Jimmy Svensson och tillägger:

– Alla som arbetar här är drivna, vill utvecklas inom sitt yrke och som människor. Vi kräver mycket men ger också mycket i form av goda utvecklingsmöjligheter.

Som Jimmy Svensson själv formulerar det har han genom åren ”gått på några minor” i rekryteringen, men har också med tiden erfarit att de flesta som passar in i gänget också uppfyller andra väsentliga kriterier.

– Vad någon säger i rekryteringen betyder inte så mycket, det handlar om vad man sedan faktiskt gör.

Jimmy och Nils med kollegorna Yohannes, Ecim och Philip.

Varför tror du många upplever det svårt att hitta yrkeskunnig personal?

– Helt enkelt för att det saknas folk med rätt kompetens i branschen. Det är också därför vi aktivt försöker belysa och informera om branschens och yrkets möjligheter där och när det går.

Som en del i detta har företaget nära samarbete med Praktiska gymnasiet i Stockholm, som man med jämna mellanrum besöker för att hålla just den ovannämnda typen av presentationer för nya elever. Målsättningen är att låta en elev från programmet göra sin praktik på företaget. Det är också på den vägen Nils Fritjofsson hamnade på Södermalms lås. Han ville egentligen söka till elektriker men när den utbildningen var full föll valet på låssmed istället.

– Jag fick prova på yrket en vecka men var fast redan efter två dagar, berättar Nils Fritjofsson glatt och tillägger att hans bild av yrket också förändrades under dessa två dagar.

– Jag visste ju vad en låssmed gör men hade ingen aning om att man även kunde syssla med sådant som passerteknik och kameraövervakning, vilket gjorde det hela ännu roligare.

Sedan dess har arbetsglädjen varit ett faktum och han är minst sagt glad att elektrikerprogrammet var fullt. Tidigare i år blev han också en av de yngsta att ta gesällbrev i låssmedsyrket och nu har han siktet inställt på att bli en av de yngsta mästarna också.

”Goda ambassadörer för branschen”

Jimmy Svensson lyfter också fram att låssmed, eller låstekniker - nomenklaturen man föredrar på företaget, är ett bra yrke för den som mognar fort.

– Det kanske låter självgott, men i vårt fall får vi in många ansökningar från människor som vill byta riktning i livet och visst påverkas de nog av att vi har roligt ihop, har fina bilar och snygga kläder och att vi, bortsett från att vi tyvärr inte är särskilt många kvinnor, ändå inte är en homogen grupp, säger Jimmy Svensson och fortsätter:

– Genom våra sociala medier som vi jobbar ganska mycket med vill vi förmedla vilket gott gäng vi är, men också hur brett yrket och våra kompetenser faktiskt är. Det tror jag attraherar både nya förmågor och även nya kunder, på så sätt tycker jag vi är goda ambassadörer för branschen.

Text: Victoria E. Kiss Nylund

******************************

Klicka här för att läsa artikeln i sin helhet och för att ta del av hela nummer 4/22 av Säkerhetsinstallatören

Årets första utgåva av Säkerhetsinstallatören utkommer i början av mars.