Låssmeden Michael Prietzel är nominerad till Stora Säkerhetspriset

Låssmeden Michael Prietzel är nominerad till Stora Säkerhetspriset

Michael Prietzel, VD och låsmästare på Låslära AB, är en av tre finalister som nominerats till SäkerhetsBranschens utmärkelse Stora Säkerhetspriset 2024! Vi på SLR vill skicka ett stort grattis och lycka till, till Michael och tacka för goda samarbeten genom åren. Samtidigt passar vi givetvis på att kolla läget inför prisutdelningen som äger rum under Säkerhetsdagen i Stockholm den 16 maj.

Hur känns det Michael?

Det är en fantastisk ära att få bli nominerad till priset. Känslan är skräckblandad förtjusning, att få strålkastarljuset riktat mot sig är även lite jobbigt. Allra bäst kommer det att kännas efteråt. Men jag vill passa på att rikta ett tack till alla goda samarbetspartners som genom åren varit fantastiska bollplank i olika frågor.

Vad jobbar du med just nu?

Jag driver Låslära med min kompanjon och satsningen nu är att öka inriktningen på ny- och ombyggnation. Alltså lite större projekt. Just nu arbetar jag även med en grupp som reviderar gesäll- och mästarproven för att bättre motsvara dagens krav på vad en låssmed bör kunna hantera. Även om jag brinner för utbildningsfrågorna så är mina insatser numera begränsade.

Hur kom det sig att började arbeta i låsbranschen?

Kort sagt kan man säga att verkstadstekniken och låssmedsyrket hittade mig. Det vill säga; när jag kom i kontakt med dessa typer av arbeten upptäckte jag att det fanns en viss fallenhet i min person. Det gjorde det hela intressant. Och allt som är kul vill man bara lära sig mer av. Min första chef sa en gång till mig: ”Du är så jävla noggrann så man har lust att slå dig på käften”. Han sa det med glimten i ögat.

Vad är du mest stolt över under dina år i branschen?

När jag med en kollega utvecklade vår första produkt ”SLUG2000” fönsterlås ansökte vi om patent. Patentet skrevs i mitt namn och som privatperson. Vi fick patent och dokumentet var av styvt papper med tre guldkronor på omslaget. Det var en fantastisk känsla!

Juryns motivering till nomineringen lyder:

Med stor entusiasm och uppfinnesrikedom har Michael Prietzel revolutionerat säkerhetsbranschen genom sina banbrytande uppfinningar som slug fönsterlås, slug draghandtag och Roca brandcylinder. Han visar ett starkt entreprenörskap och har genom detta skapat många arbetstillfällen.

Utöver sina kreativa lösningar uppvisar Michael också en omtanke för sina medmänniskor, vilket blev tydligt under åren som gymnasielärare där han med stort engagemang utbildade låssmeder.

Denna kunskap har han med sig i sitt arbete som rådgivare för Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund. Det är för sin innovation och stora medmänsklighet som Michael Prietzel nomineras till priset.

Kommunikationsansvarig 08-721 40 49

SLR – Sveriges Lås & Säkerhetsleverantörers Riksförbund