Sociala medier blir ett SM för Gatumusikanter

Vad som vintern 2010 började som ett tillfälligt bloggprojekt blev snart till ett viktigt kulturprojekt för gatumusikanter över hela Sverige. Emelie Fågelstedt och Josefin Hagström startade bloggen gatumusikanterna.se för att utforska hur gatumusikanter egentligen blev mottagna i vardagen. Under tre månader spelade de på Stockholms gator för att sedan blogga om projektet. Idag står de bakom ett av Mariefreds största evenemang, SM för Gatumusikanter.

Emelie och Josefin startade en blogg som byggde på ett socialt experiment, att ge sig ut på gatorna och sjunga och spela med den begränsade talang de hade, för att sedan filma uppträdandena och lägga ut dem på YouTube. Reaktionerna var många och bloggen växte under projektets gång. Två månader efter bloggen startades kontaktades de av Företagarföreningen i Mariefred som undrade om de ville engagera dem i ett stort evenemang i gatumusikens ära.

-    Efter att ha träffats i Mariefred bestämde vi oss tillsammans för att starta Sveriges första SM för Gatumusikanter. Det som började som ett lokalt bloggprojekt växte snabbt till ett socialt engagemang för gatumusikanter i hela Sverige. Sociala medier blev vår främsta och viktigaste kanal för att nå ut, säger Emelie Fågelstedt, projektledare, SM för Gatumusikanter.

Idéerna konkretiserades snart till en stor gatufestival där anmälan skulle vara öppen för alla musiker, både de som vanligtvis spelade på gatan och de som den här dagen ville ansluta sig till Sveriges gatumusikanter. Emelie och Josefin, båda med bakgrund inom marknadsföring, tog tag i alla kanaler sociala medier erbjöd och lockade snart till sig både followers, fans och en rad gatumusikanter till evenemanget.

- Mediernas framfart har gjort sociala medier till ett extremt viktigt verktyg för att nå ut till människor och utan de här kanalerna hade vi idag inte haft något projekt. Sociala medier har gett oss allt från trogna fans och anmälda gatumusikanter till en egen låt, säger Josefin Hagström, projektledare, SM för Gatumusikanter.

Att döma av uppslutningen under SM för Gatumusikanter 2010 och årets uppföljning den 13:e augusti är det ett bevis på att ett projekt går att drivas och genomföras med sociala medier som främsta och nästintill enda marknadsföringskanal.

Besök @gatumusikantern på Twitter.
Besök SM för Gatumusikanter på Facebook.
Besök gatumusikanterna.se för att läsa bloggen
Se klippen på YouTube.

• augusti 2010
  • evenemang
  • gatumusikanter
  • sm för gatumusikanter
  • musikfestival
  • mariefred

• Södermanland

SM för Gatumusikanter är en dagslång festival där gatumusikanter från hela Sverige bjuds in till Mariefred för att uppträda inför en stor publik på gatan. 2011 är andra året tävlingen går av stapeln och förra året drog evenemanget 20 musiker från hela Sverige och närmare 10.000 besökare. Projektet drivs av gatumusikanterna Emelie Fågelstedt och Josefin Hagström tillsammans med företagarföreningen i Mariefred.

www.smgatumusikanter.se
www.imariefred.nu