Sveriges största träffpunkt för gatumusikanter

Om två veckor går SM för Gatumusikanter av stapeln i Mariefred, tävlingen som har blivit den största träffpunkten för gatumusikanter i Sverige. I dagsläget är trettio musikanter från Malmö i söder till Gävle i norr anmälda. Den 13:e augusti kommer de att fylla Mariefreds gator med musik för att fira gatumusiken och tävla om titeln som Sverige Mästare i gatumusik. Intresset är stort från omgivningen och många har redan hört av sig i hopp om att boka vinnaren för framtida uppträdanden.

I måndags uppträdde förra årets vinnare Mats och Ronny på Ugglans Park i Strängnäs inför en stor folkmassa där även Markoolio var artist för kvällen. De bjöd på covers och egen trubadurmusik, visor och blues. Rolle Berg, även han en av deltagarna i årets SM för Gatumusikanter med duon RTM, intervjuade dem på scen och bjöd in publiken till sommarens gatufest i Mariefred.

- SM för Gatumusikanter är landets största träffpunkt för alla gatumusikanter. Att på en och samma dag få tillgång till så många musiker under trevliga former är faktiskt unikt tycker jag, säger Rolle Berg, deltagande gatumusikant och trubadur från Strängnäs.

Under den 13:e augusti kommer besökare att ha möjlighet att träffa på musiker från olika delar av landet i spridda åldrar. Det alla har gemensamt är att de tycker om att sprida sin musik på gatan runtom i Sveriges städer. Vissa, som Anders Flanders, har turnerat runt Sverige under sommaren, medan andra har hållt sig till sina hemstäder bl.a. Nynäshamn, Alingsås och Lund. Hobbymusiker varvas med yrkesmusikanter. Erbjudanden om spelningar för vinnaren av årets SM för Gatumusikanter har redan kommit från olika håll så det finns mycket att se fram emot även i framtiden om man är en del av startfältet.

-Under SM för Gatumusikanter kommer det att finnas något som tilltalar alla. De här människorna är vana att uppträda inför folk, och från att tolka från charmen och underhållningen många bjöd på förra sommaren känns det väldigt roligt att vi kommer att gästas av ännu fler musiker i år. Det skulle inte förvåna mig om nästa stora stjärna finns att hitta på gatan den 13:e augusti i Mariefred, säger Emelie Fågelstedt, projektledare SM för Gatumusikanter.

För anmälan och information, besök www.smgatumusikanter.se

Emelie Fågelstedt 073 – 068 54 52
Josefin Hagström 076 – 801 59 27
gatumusikanterna@hotmail.com

• augusti 2010
  • mariefred
  • sm för gatumusikanter
  • gatumusik
  • anders flanders
  • ronny norberg
  • mats looström
  • rtm
  • rolleberg
  • festival

• Södermanland

SM för Gatumusikanter är en dagslång festival där gatumusikanter från hela Sverige bjuds in till Mariefred för att uppträda inför en stor publik på gatan. 2011 är andra året tävlingen går av stapeln och förra året drog evenemanget 20 musiker från hela Sverige och närmare 10.000 besökare. Projektet drivs av gatumusikanterna Emelie Fågelstedt och Josefin Hagström tillsammans med företagarföreningen i Mariefred.

www.smgatumusikanter.se
www.imariefred.nu