Årets arrangörer av eventet är Mattias Hallberg och Fredrik Ljunggren.

En av Jönköpings häftigaste tävlingar är tillbaka – med nya arrangörer

Jönköping Swimrun är tillbaka och bakom nystarten står Bauer Activities med Fredrik Ljunggren och Mattias Hallberg i spetsen. Den 29 juli kommer Jönköping återigen vara arenan för ett kristallklart swimrun mitt i centrala Jönköping.

– Evenemang som dessa är en bra inkomstkälla för så många. Deltagare och besökare till evenemanget reser ofta i familjer och mindre grupper som ska bo någonstans, äta och dricka samt roa sig och shoppa. Det skapar liv och rörelse som gör destinationen attraktivare inte bara för besökarna utan även för de som bor där, säger Helene Berg, vd Smålands Turism.

Jönköping Swimrun startades 2018 av Christian Kirchberger och arrangerades senast 2021. Fredrik Ljunggren och Mattias Hallberg har under flera år arrangerat lopp och läger inom triathlon, open water och traillöpning i och runt Jönköping. Tillsammans har de både kunskap och erfarenhet, det var en självklarhet att ta över menar Mattias.

– Det här är ett lopp utöver det vanliga, det blir utmanande stigningar, fantastiskt vackra vyer med simningar i kristallklara Vättern på en publikvänlig bana, säger en av arrangörerna Fredrik Ljunggren.

Start och mål är mitt i centrala Jönköping. De tävlande kan välja på 15 eller 35 kilometer växlande löpning och simning. I swimrun tävlar man oftast i lag men på den korta distansen finns även en singelklass.

Arrangörerna av evenemanget vill få fler att testa swimrun och att kunna ha tävlingen mitt i city är ett bra sätt att visa upp sporten.

– Med Jönköping swimrun vill vi uppmana till rörelseglädje, inbjuda till folkfest och som ringar på vattnet få fler att börja med sporten och att längta tillbaka hit varje år, säger Mattias Hallberg och fortsätter:

– Vi tycker det är viktigt att alla känner sig välkomna, nya som vana och att prestige inte övervinner upplevelsen.

Tidigare har tävlingen haft runt 150 deltagare och det är vad duon hoppas på nu med. Men nu är siktet ställt högre och på att loppet även kan bli ett så kallat ”merit race” där man kan kvala till VM i Swimrun som går varje år i Stockholms skärgård.

– Det här är vårt första större gemensamma projekt och det ska bli väldigt roligt att bjuda både tävlande och publik på den här upplevelsen, säger Fredrik Ljunggren.

Kontakt:

Fredrik Ljunggren – fredrik@baueravtivities.se Tel: 0760-22 33 90