Smålands Kulturfestival 2014 blir en litterär fest!

Smålands Kulturfestival 2014 blir en litterär fest!

Alla bär vi på en historia - Ajvide, Sveland och Edwardson bland årets författare!

Hemvändande smålänningar, fristadsförfattare, lokala skribenter och de allra hetaste författarnamnen – i höst möts de i Småland för att i olika sammanhang läsa, berätta och förmedla vikten av det skrivna ordet i de tio kommuner som omfattas av Smålands Kulturfestival.

På gästlistan återfinns John Ajvide Lindqvist och Åke Edwardson – båda högaktuella med nya böcker - debattören och författaren Maria Sveland, barn- och ungdomsboksförfattarna Cecilia Davidsson, och Katarina von Bredow, Augustprisvinnaren 2011 Tomas Bannerhed, bloggaren Mickan Thor med flera.

I Huskvarna gör journalisten och radioprofilen Jonas Hallberg en spaning tillsammans med Alf Henriksson och självklart finns en jubilerande Shakespeare med i programmet – fritt tolkad av Romeo&Juliakören.

Sara Schwardt låter oss komma en annan smålänning – Astrid Lindgren – riktigt nära och med skrämmande aktualitet möter vi i samarbete med Det fria ordet i Kronoberg, några av de skribenter som i Sverige fått en fristad för sitt författarskap: Ragip Zarakolu (Turkiet) och Nasrin Madani Zad (Iran).

Mer information om de medverkande författarna och programmet som helhet återfinns på http://smalandskulturfestival.se/alla-medverkande/#artister

För mera information, kontakta Susanne Rydén, konstnärlig ledare för Smålands Kulturfestival på info@smalandskulturfestival eller telefon 0707-166 694