Årets stora konsthändelse! - 16 april öppnar Vandalorum

Långt innan Sveriges nya centrum för konst och design öppnar den 16 april 2011 har Vandalorum kallats årets konsthändelse. Inte bara för att Renzo Piano, en av världens mest kända arkitekter, satt sin signatur på hela anläggningen, utan minst lika mycket för programförklaringen att Vandalorum ska hålla "hög klass och präglas av en gränsöverskridande ambition mellan konst och design, form och arkitektur".

"Vi ska utmana de traditionella definitionerna och förena de olika uttrycken till nyskapande och upplevelserika utställningar", heter det vidare.

Idag är alltså etapp 1 klar, och nu ska en inspirerande och attraktiv skapelse fyllas med innehåll. Först ut är en utställning om cyklar. Formgivarnas nya älsklingsprodukt, men inte minst dagsaktuell som symbol för både hälsa och miljö. Kanske det mest globala fortskaffningsmedlet för personliga transporter som vi känner, men även konstverk i många kulturer.

På den stora invigningsutställningen i Vandalorum kommer vi att få se handbyggda och designade cyklar som vi sällan sett dem förut. Det blir cyklar från vårt eget land förstås, men också från betydande cykelländer som Holland, Kina, Italien och Danmark. En hyllning både till formgivningen, skönheten, handverket och funktionen. Och jodå, det går att uttrycka sin personlighet med två hjul och ett styre!

Parallellt med cykelutställningen kommer Vandalorum att inviga med ytterligare ett par utställningar - en försmak av framtiden vid denna nya mötesplats för konst och design i Värnamo. För det kommer mer.

Vandalorum rullar ut den röda mattan för ett nära samarbete med konstnärer, formgivare och den kreativa industrin till nya temporära utställningar. Men här görs även plats till både Smålands Konstarkivs samling och en internationell samling. Till kulturevenemang som dans och musik. Restaurang, café och butik förstås. Så kan vi ser fram emot föreläsningar, workshops och seminarier. Och det blir designutbildning i samarbete med universitet och högskolor.

Den tydliga målsättningen är att erbjuda upplevelser på flera plan samtidigt som Vandalorum ska vara en plats att upptäcka - men också att återvända till. Grattis alla designälskare.

--------------------------------

För bilder och mer information, kontakta:

Malena Axelsson

Verksamhetskoordinator, Vandalorum