Countrymusik, fotografi, blåsmusik – och premiär för en småländsk kulturfestival!

Egentligen tjuvstartade det stora kulturåret redan i november 2011. Det magiska datumet 11.11.11 invigdes Jönköpings nya kulturhus Spira – och på inte mindre än fyra scener kommer Smålands Musik och Teater att bjuda på 800 föreställningar och konserter under året. Samtidigt är Spira en kulturell mötesplats som på flera plan förenar konst och design. Den spektakulära arkitekturen väcker tillsammans med konstupplevelsen, både utanför och interiört, stor uppmärksamhet. Och från köket lägger den mångfaldigt prisbelönte kocken Tommy Myllymäki till restaurangens matkultur som en viktig del av helhetsupplevelsen. En välförtjänt applåd för drama, musik, mat – och konst!

Årets stora kulturnyhet är förstås Smålands Kulturfestival. I gallerier och pubar, i industrilokaler och kyrkor - ända från Gunillaberg i norr till Huseby i söder, och längs med hela riksväg 30 – står kulturen i zenit under fyra höstdagar, den 1-4/11. Fyra spännande kulturdagar med musik och design, litteratur och konst, dans, teater och gastronomi. Premiär kulturåret 2012!

Vårens småländska succéfestival med musikaliska förtecken slår på stora trumman redan i maj – bokstavligt talat. Svensk Blåsmusikfestival i Jönköping 15-årsjubilerar den 25-27/5 med massor av musikaliska upptåg och parader, och med allt från samba till brassmusik. Tre dagar musikfest från utescener, på gatorna – och naturligtvis från scener inne på det nya kulturhuset Spira.

Också Mullsjö International Photo Festival är tillbaka i år. Fotografi och fotokonst är hetare är någonsin! Och den 2-6/6 stiger temperaturen rejält i Mullsjö. Andra internationella fotofestivalen bjuder på en blandning av välkända fotografer och amatörer. Mycket konst och natur förstås, men även mode, inredning och pressfoto. Men förutom utställningar står naturligtvis också föreläsningar och workshops på programmet.

Att kamerorna sedan kommer att användas flitigt på High Chaparral ett par veckor senare är säkert ingen vild gissning. För på Country Music Festival den 15-17/6 lär det svänga ordentligt när svenska och internationella artister skruvar upp volymen med honky tonk, bluegrass och rockabilly. High Chaparral är platsen "Where country music comes alive!". Och under västernstadens största evenemang i sommar är det Stetsonhatt och boots som gäller.

Sin vana trogen flaggar High Chaparral också med en nyhet 2012! Vem har inte drömt om att en enda gång i livet få spela huvudrollen i en film – och gärna som hjälte i en västernfilm! Nu finns möjligheten på det nya High Chaparral Film Studio. Du väljer mellan ett antal förinspelade teman, du väljer kläder i kostymateljén – och i inspelningsstudion blir du instruerad av en professionell regissör. Filmen får du med hem på ett USB-minne – och om du vill får du hjälp att ladda upp den direkt på sociala medier. Klart man vill dela med sig!