De nominerades till Årets Turismpris

De nominerades till Årets Turismpris

Årets Turismpris delas ut av Smålands Turism till företag, organisationer eller föreningar som genom föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet i företagandet, har bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Bland 37 nominerade företag utsåg styrelsen för Smålands Turism Vandalorum, Filmbyn och Småland Resorts till att gå vidare, för sina insatser för turismen i länet.

Syftet med priset är att belöna insatser, både när det gäller nya djärva satsningar, och långvarigt, framgångsrikt arbete och lönsamhet.

Vinnaren av ”Årets turismpris” i länet blir Smålands Turisms kandidat till ”Stora Turismpriset” i Sverige. Detta pris delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, och alla kandidater tilldelas 10.000 kronor var.

Motiveringarna till varför Filmbyn, Vandalorum och Småland Resorts nominerades:

Filmbyn Småland

Med den lilla ortens kulturhistoria som utgångspunkt har Filmbyn Småland blivit en populär och spektakulär turistmagnet, som redan vid öppningen 2017 var en exportmogen produkt. Turistmålet attraherar både unga och gamla, och är ett tydligt exempel på uppskattad landsbygdsutveckling. Filmbyn Småland värnar om samarbetet med andra Astrid Lindgren-produkter, vilket stärker destinationen och bidrar till att skapa en önskvärd, tydlig paketering. Attraktionen är en kaxig uppstickare som redan efter första säsongen kan mäta sig med många väletablerade verksamheter.

www.filmbyn.se

Vandalorum

Besökarantalet har ökat med 17%, och fortsätter ständigt att utvecklas. Förra året blev verksamheten skuldfri och satsningen för påbyggnad och utveckling fortsätter. Under året invigdes en ny lada på 450 kvadratmeter, med två nya utställningshallar. Vandalorums restaurang Syltan nominerades också till Årets Kulturrestaurang. Vandalorum behärskar konsten att förena lokalt engagemang med internationellt tänk och högsta kvalité, på allt från utställningar till arkitektur och mat.

www.vandalorum.se

Småland Resorts

I 20 år har nio helt fristående och privatägda konkurrenter samarbetat på ett föredömligt sätt. Det unika samarbetet har utvecklat och öppnat upp konferensmarknaden i Jönköpings Län, så väl nationellt som internationellt. De nio herrgårdarna utvecklar sig själva och varandra i hög- och lågkonjunktur. Idag står nätverket som en självklar dragare på den småländska kartan, vad gäller ekonomi och turism inom både affärs- och privatresandet. De skapar konstruktiva resultat både individuellt och för deras gemensamma långsiktighet. Småland Resorts satsar stort på gemensam marknadsföring, produktutveckling och kompetensutveckling i form av utbildning och utbyte – allt från snabbspår för kockar till internationell marknadsföring. Småland Resort visar att långsiktigt och platsbundet samarbete fungerar.

www.smalandresorts.se