Flygkalas och 50-årsfest på Jönköping Airport

Det är nu 50 år sedan som Jönköpings flygplats Axamo invigdes och det kommer markeras med Flygkalaset den 4 september. Flyguppvisningar med världsmästare, avancerad luftakrobatik och gamla krigsplan såväl som uppträdanden med Amy Diamond står på programmet.

Redan den 3 september tjuvstartar kalaset med programpunkten ”Spaka själv” där man som privatperson får möjligheten att känna på hur det är att flyga ett litet privatplan. På söndagen äger den officiella öppningen av Flygkalaset rum följt av flyguppvisningar fördelat på cirka 25 programpunkter och 33 flygplan, rundflygningar över Vättern och mycket mer. Även modellflygare och varmluftsballong kommer finnas på plats.

På marken finns aktiviteter för barn, bland annat hoppborgar, trampflygplan och glassöverraskningar. Flygsimulatorer finns att prova på för både barn och vuxna.

Mellan flyguppvisningarna bjuds det på musikuppträdanden och intervjuer, och under eftermiddagen äntrar Amy Diamond scenen.

Datum: 4 september (tjuvstart med ”Spaka själv” den 3 september)
Tid: 09:00-17:00
Plats: Jönköping Airport
Entré: Vuxna 100 kr, barn 50 kr (7-15 år), personer födda 1961 går med legitimation in gratis.
Parkering: 40 kr
Förköp: www.destinationjonkoping.se/
Övrigt: Entréer och matserveringar tar endast emot kontanter
Hemsida: www.flygkalaset.se