Gunillaberg femårsjubilerar och inviger nytt Orangeri den 2 juni

Gunillaberg femårsjubilerar och inviger nytt Orangeri den 2 juni

Gunillaberg öppnar sin jubileumssommar 2013 på lördag den 1 juni. Men redan dagen efter, den 2 juni, är det dags för specialinvigningen av det nya Orangeriet. En grandios byggnad som när höstkylan väl kommer är redo att välkomna frostkänsliga träd och växter in i behagligare temperaturer.
Men inte minst står Orangeriet klart för att omedelbart i sommar både kunna rymma utställningar och ge plats åt dansföreställningar. Här kommer Royal Ballet att få tak över huvudet när stjärndansarna från London ger Balletsurpris och uppträder i Tage Andersens regi den 21 juli.

Sedan den världsberömde trädgårdskonstnären Tage Andersen 2008 tog över den anrika karolinergården utanför Bottnaryd har Gunillaberg blommat ut som ett aktivt småländskt kulturcentrum – och bjuder besökare på hela registret från dansföreställningar och konsertmusik till spektakulär konst och skulpturala trädgårdsinstallationer.

- Det var denna bild jag hade framför mig när jag första gången såg den gulmålade herrgården i det vackra och dramatiska landskapet, förklarar Tage Andersen.
- Här kan jag låta den eleganta herrgårdens salonger tillsammans med konsten möta den undersköna småländska naturen.

Förväntningarna på det nu femåriga sommareventet på Gunillaberg har stegrats för varje år. Och programmet för 2013 gör ingen besviken. Förutom gästföreställningen med dansare från Royal Ballet blir det senare i sommar konsert med folkkära Lill Lindfors.
Det blir också operakonsert med Gitta-Maria Sjöberg och Stig Fogh Andersen från Kungliga Operan i Köpenhamn – från Verdi till Wagner. Vi har möjlighet att njuta av den dansk-svenska CoMa-kvartetten på tidstrogna instrument. Välkände Andreas Brantelid på cello! Och så Lars Ulrik Mortensen med Concerto Copenhagen att stå på scen med flöjtisten Katy Bircher.

--------------------------------
För mer information: