Isaberg

Isaberg - Södra Sveriges största skidanläggning: Fantastisk februari bäddar för öppet över Påsk!

Med hela skidanläggningen öppen blev februarimånad en av Isabergs bästa någonsin och besökssiffrorna slog alla rekord.

Så klart har vinterkylan, snön och det fina vädret bidragit till att vi haft ett så stort besöksantal, men jag tror att vår nyhet Isaberg Fun line, vårt fina nybörjarområde tillsammans med OS framgångarna i slalom också bidragit till det stora intresset för Isaberg – säger Louise Söderlund VD för Isaberg.

Isaberg har hittills haft 85.500 gäster och tappet pga sen öppning i januari är redan återtaget. Vi hoppas vi kan nå upp till närmare 95.000 besökare innan vi stänger för säsongen måndagen den 2 april. Snötäcket är mycket tjock och kommer räcka länge även om det kommer regn och plusgrader. Det kommer nog finnas snöhögar kvar ända in i midsommar!– säger Louise och ler.

Helt unikt för Isaberg -”Isabergsklassikern”

I år finns det alltså förutsättningar för att göra ”Isabergsklassikern”. Något som endast är möjligt ca vart 3e år. Det innebär att hen åker skidor på förmiddagen och spelar golf på öppna greener på eftermiddagen på Isaberg GK. Detta är helt unikt i vårt avlånga land och endast möjligt på Isaberg.

____________________________________________________________________________

Isaberg Mountain Resort tilldelades utmärkelsen Årets Turimspris 2017, i Småland. Och var en av de nominerade till det Stora turismpriset 2017 som utses av Tillväxtverket och Stiftelsen för kunskapsfrämjande.

Vinter tid är Isaberg södra Sveriges största skidanläggning med 10 nedfarter och 8 liftar huvudattraktion med ca 100.000 besökare årligen. Sommartid förvandlas berget till ett Äventyrsberg med ett stort spann av roliga aktiviter för stora och små. Här finns bla en höghöjdsbana, segway adventure, mountainbikeuthyrning, bad, kanoting, fiske och vandring.

Totalt har Isaberg c:a 250.000 besökare per år, sommartid är c:a 70% utländska och vintertid är runt hälften danska skidåkare.

I centrum av anläggningen finns en konferens- och restaurangverksamhet och i anslutning till det 73 hus (350 bäddar) och en 4-stjärnig camping med 84 platser.