De utländska turisterna har denna sommar ökat med 8 % i Jönköpings län. Foto: Svea Landschoof

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping. Däremot fortsatte de utländska turisterna att tåga in med en ökning på 8 % från föregående år.

Trots dåligt väder och inflation landar vi på skapliga nivåer tack vare utländsk tillväxt, bättre än 2019, säger Helene Berg, vd Smålands Turism.

Under sommarmånaderna (juni, juli, augusti) landar det totala antalet gästnätter på kommersiella turistboenden på ca 860 000, vilket är en minskning med 7 % jämfört med föregående år. Jämför vi däremot med år 2019 ökar Jönköpings län med 12 000 besökare. Den månad som presterat bäst i länet är juli med ca 405 000 gästnätter.

– Sommaren var både upp och ned, med en starkare juli och svagare augusti. Men glädjande nog ligger vi fortfarande strax över 2019 års nivå, som var den sista rekordsommaren innan pandemin, säger Helene Berg, vd Smålands Turism.

Stor ökning av danska turister

Medan svenska besökare minskade med 13 %, ökade de utländska med 8 %. Tyskarna är fortsatt länets främsta målgrupp med totalt ca 133 000 besökare. Men det är de danska besökarna som verkligen har gjort avtryck denna sommar, med en ökning på hela 26 % jämfört med föregående år, vilket motsvarar cirka 32 000 besökare.

Alla kommuner i länet förutom Nässjö kommun har minskat i antalet gästnätter sedan 2022, men ligger fortsatt på mycket goda nivåer.

Hotellen behåller sina volymer

Hotell är fortfarande den vanligaste boendeformen och står för 43 % av alla övernattningar, vilket är samma stadiga nivå som föregående år. Däremot har sommaren medfört en betydande minskning i antalet campinggäster. De svenska gästerna backade med hela 19,2 % på länets campingar under sommaren.

– Hotellen bokas ofta lite mer i förväg och är framför allt inte lika väderberoende. Vår del av Sverige var bland de blötaste i landet och även en hängiven campare kan efter julis regn tappa modet. Det är också troligen anledningen till den svagare augusti månad, säger Helene Berg.

Läs mer kring statistiken här.