Lufthansas direktcharter välkomnades med pompa och ståt

Lufthansas direktcharter välkomnades med pompa och ståt

Med jordgubbstårta, dragspel och fioler tog Smålands Turism och Jönköping flygplats i lördags emot årets första 140 tyska charterturister.
   – Det är ju fantastiskt att man i år flyger en så stor maskin som Boeing 737 till Jönköping, säger Camilla Peterson Skude, marknadskoordinator vid Smålands Turism.

För femte året i rad kommer direktchartrade flygplan med tyska turister till Jönköping. Förutom att flygplanen är större i år så är det också nytt att Lufthansa kör trafiken mellan Tyskland och Jönköping.
   – Det gör att Jönköping och Småland nås av i stort sett hela Tyskland, eftersom man flyger från anknytningspunkten Hamburg, säger Camilla.
   – Bara idag kommer resenärerna från bland annat München, Stuttgart, Frankfurt och Düsseldorf!

Stämningen står högt i tak på den gräsplätt, direkt ute på plattan, som tagits i anspråk för lördagens välkomnande. Det bjuds på tårta, saft och kaffe och både gamla och unga gungar med till "Flickorna i Småland" – spelade av tre lokala spelemän. En stor kontrast till den flygmaskin som står parkerad i bakgrunden med andra ord.

– Det här var en mycket trevlig överraskning, säger en munter Erik Pronold, mellan tuggorna och kaffedrickandet.
   Erik, som kommer från München, hoppas på att få se mycket natur, sjöar och älgar under sin vecka i Sverige. Nästkommande lördag går turen tillbaka till Tyskland med det flyg som samtidigt introducerar 140 nya turister till Småland och Sverige, en procedur som kommer fortsätta under totalt 10 lördagar.

"Småland har det tyskarna vill ha. Därför är det perfekt att kunna landa här direkt"
Guiden Petra Luackaue från Wikinger Reisen är på plats för att ta emot 12 av resenärerna. Hon ser det som en stor fördel att kunna flyga direkt till Jönköping istället för via Köpenhamn eller Stockholm.

– Det blir så mycket lättare och bekvämare för resenärerna. Nu slipper de sitta flera timmar på bussar för att komma hit och ut i naturen, säger Petra som ska ta sina gäster till naturen kring Vetlanda för en veckas vandring, cykling och paddling.

– Småland har det som tyskarna vill ha. Den tysta och orörda naturen. Därför är det perfekt att kunna landa här direkt, säger hon.

För mer information, kontakta:

Camilla Peterson Skude

Tel 0733-946100