Josefine Vickman, Hasse Johansson, Anneli Lundell, Louise Söderlund

​Lyckad invigning av Isaberg Adventure golf

Under lördagsmorgonen invigdes Isabergs nya Äventyrs minigolfbana. Ordföranden för Stiftelsen Isabergstoppen Hasse Johansson höll tal och hedersgästen och tillika vår egen EM-mästarinna i bangolf, Anneli Lundell, klippte banden.

Isaberg har under de senaste åren arbetat hårt för att bygga en året-runt anläggning genom att utveckla aktiviteterna under sommarhalvåret. Flera äventyrliga aktiviteter har växt fram som numera lockar en bred publik. Hit kommer gäster från hela södra Sverige för att cykla MTB, klättra i höghöjdsbanan, åka segway eller paddla kanot mm. Den nya Äventyrsgolfbanan kompletterar de övriga aktiviteterna och bidrar till att utveckla Äventyrsberget ännu mer.

Banan byggdes under våren och tillsammans med Isabergs Aktiviteschef, Josefine Vickman, har de byggt en bana som återspeglar mycket av Isaberg. ”Banan är verkligen en kul aktivitet för hela familjen”, menar Josefine. Och gästerna kommer känna igen sig. Tex finns en helt vit slalombana och en bana med balanshinder. Dessutom återfinns Tornet på en annan bana och på den brevid står husvagnar i vägen för bollen. Mycket tjohej och skratt hörs från spelarna runt om kring som försöker få bollen på minsta antal puttar i koppen.

”Banan är verkligen fantastiskt fin och genomtänkt”, säger Anneli Lundell, som är mycket imponerad av hur välbyggd den är. Anneli som fick äran att klippan banden har precis gjort färdigt sin första runda på 29 slag. Imponerande och banrekord. ”Jag har sett och spelat på många banor, men den här är verkligen unik och rolig med sina utmanande Isabergsinslag .” Det finns faktiskt möjlighet att göra spik på alla banor”, fortsätter Anneli . Spik betyder att spelaren endast använder ett enda slag. Dessvärre gjorde Anneli inte det idag. Men vi hoppas att hon gör många spikar under nästa vecka när hon deltar som enda svenska i bangolf-VM i Tjeckien.

Fler och fler av gästerna börjar bli färdiga med sina rundor, diskuterar och räknar sina puttar på scorekortet, och förflyttar sig ner till Glasskiosken för en svalkande glass i värmen.

/ Louise Söderlund

Mobil 0705647667