Möt skogens konung på Isaberg Moose Park – Smålands största älghägn

Tänk att få stå nära Sveriges mäktigaste hjortdjur och dessutom få mata det. Nu har du chansen. På Smålands största älghägn, Isaberg Moose Park, kan du vara säker på att få möta skogens konung.

– Det är med stolthet jag presenterar Smålands fjärde och största älghägn, säger Lena Larsson, vd på Smålands Turism.

I vackra omgivningar med skog och sjö kan besökare nu komma ett av våra skyggaste djur väldigt nära, nämligen älgen. I det nyinvigda älghägnet Isaberg Moose Park finns idag tre älgar, varav två älgtjurar, som på sex hektar mark och flera bäckar fyllda med porlande friskt vatten lever på sina egna villkor.

– Intresset för att se detta maffiga djur är mycket stort, speciellt bland våra utländska turister, säger Lena Larsson.

På Isaberg Moose Park får besökarna, förutom att se de ståtliga djuren på nära håll, även möjlighet att tillsammans med en guide mata dem med äpplen. Man kan välja att antingen vandra på egen hand eller boka en guidad visning. I receptionen finns även spännande souvenirer att köpa, bland annat läderprodukter i älgskinn.

– Den här satsningen är mycket intressant för turismen i Småland. Den går i linje med vår satsning att attrahera ännu fler barnfamiljer och seniorer.

Isaberg Moose Park har öppet från och med 13 maj till 15 september.

För mer information kontakta:

Kjell-Åke Gustavsson, vd Stiftelsen Isaberg, 0370-33 93 01, 0708-38 74 80

Camilla Peterson, pressansvarig Smålands Turism, 036-35 12 72, 0733-94 61 00

Bilder för fri publicering kontakta Karin Sundberg, Mediaspjuth, 0708-17 48 78

Smålands Turism och Destination Småland är de regionala turistorganisationerna i Jönköpings och Kronobergs län. Deras uppdrag är att utveckla och marknadsföra turistprodukter samt utveckla och främja turismen genom insatser på regional, nationell och internationell nivå.