Eurowings Discover flygplan landar för första gången med årets charterresor på Jönköping Airport. Foto: Evelyn Einebrant

Sommaren är här – tyska charterflygen landar igen

Den 29 juni landade årets första charterflyg från Frankfurt på Jönköping Airport. Det är det Lufthansaägda flygbolaget Eurowings Discover, som flyger i år. Eftersom det är ett nytt flygbolag för charterresandet till Jönköping hyllades de anländande vid förmiddagens ankomst med en vattenkaskad av flygplatsens räddningstjänst.

I femton år har Jönköping Airport tagit emot chartrade flyg under sommarsäsongen, något som fortfarande är helt unikt i Sverige.

– När vi berättar för flygbolag, researrangörer och liknande att vi har dessa chartrade flygplan årligen under sommaren är det många som lyfter på blicken. Det är något helt unikt för Sverige och något som annars förknippas med resor till medelhavet, säger Henrik Älverdal, Kommersiell chef Jönköping Airport.

När planet landat på flygplatsen i Jönköping vinkade piloterna glatt ut genom cockpitfönstret med en egentillverkad skylt där det stod ”We love Jönköping” med ett stort hjärta på.

– Ambitionen är att hålla traditionen vid liv och att få charterresorna att växa ännu mer, fortsätter Henrik.

Stor betydelse för besöksnäringen

Charterflygen har stor betydelse för besöksnäringen i Jönköpings län. Inte enbart i antalet gästnätter (cirka 10 % av sommarens hotellnätter kommer från charterflyget) utan det är även värt miljoner i marknadsföring på den tyskspråkiga marknaden. Att vara en tillräckligt stor destination för att kunna erbjuda direkta charterflyg betyder mycket för regionen. Genom de resor som säljs av researrangörer syns och marknadsförs Jönköping och Småland i en mängd olika säljkanaler i Tyskland, Österrike och Schweiz.

– Charterflygen bidrar med så mycket. Förutom att det direkt leder till en ökad omsättning i näringen och marknadsföring hjälper det oss också genom att företagen bli mer exportmogna och bättre på att hantera internationella affärer och gäster, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Turisterna på årets första charterflyg möttes av folkmusik, kanelbullar och kaffe samt personal från flygplatsen och Smålands Turism. Charterflygen är möjliga genom ett tätt och långvarigt samarbete mellan Smålands Turism och Jönköping Airport. Varje torsdag till och med den 10 augusti ankommer ett charterflyg från Tyskland till Jönköping med nya förväntansfulla resenärer.

Vid frågor, kontakta:

Henrik Älverdal, Kommersiell chef Jönköping Airport, 036-31 12 08, henrik.alverdal@jkgairport.se

Helene Berg, VD för Smålands Turism, 072-666 88 20, helene.berg@smalandsturism.se