Sven Lundh mottog Årets turismpris 2011

Sven Lundh mottog Årets turismpris 2011

På lördagen tog Sven Lundh emot Årets turismpris 2011. Priset delades ut under Jönköpingsgalan 2011 av Smålands Turism.

Smålands Turism vill med utmärkelsen uppmärksamma Sven Lundh som med ett engagemang och brinnande intresse för regional konst, design och kultur på ett oförtröttligt sätt har verkat för att Vandalorum ska bli verklighet. Stora insatser har krävts; tid, finansiering, sponsorer, stöd från många och en otrolig målmedvetenhet, men framförallt kärleken till lokal och regional konst och design. Vandalorum vill väcka nationellt intresse, få internationell relevans och bli en mötesplats att upptäcka och återvända till.

– Vi är glada och stolta över Vandalorum och övertygade om att det kommer att bli den mötesplats man vill vara, säger Lena Larsson, VD på Smålands Turism.

– Svens insatser har varit en viktig kugge i den långa processen, fortsätter Lena Larsson.

Sven Lundhs egna ord:

– Det var fantastiskt roligt!

Om Sven Lundh:
Sven Lundh grundade 1970 möbelföretaget Källemo i Värnamo. Källemo har genom åren lanserat möbler med nyskapande design av skandinaviska möbelformgivare. Den mest uppmärksammade möbeln är kanske betongstolen Concrete av Jonas Bohlin, lanserad 1982.

Om Årets turismpris:
Priset delas ut till den som genom föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet i företagandet har bidragit till att utveckla turismen i länet. Syftet med priset är att belöna insatser, såväl när det gäller nya djärva satsningar, som långvarigt, framgångsrikt arbete och lönsamhet.

Årets nominerade var förutom Sven Lundh, Magnus Nyman på Wallby Säteri samt kulturreservatet Åsens By. Tidigare år har priset delas ut till Stiftelsen Isabergstoppen, Hooks Herrgård och Tage Andersen, Gunillaberg.

För mer info, kontakta:
Lena Larsson, VD Smålands Turism AB
Tel: 036 – 35 12 75, Mobil: 0708 – 19 95 75, Mail: lena.larsson@smalandsturism.se

Smålands Turism och Destination Småland är de regionala turistorganisationerna i Jönköpings och Kronobergs län. Jönköpings läns kommuner och landsting står som ägare till Smålands Turism. Destination Småland ägs av Regionförbundet Södra Småland (Kronobergs län).

Ägarnas uppdrag till Smålands Turism AB är att utveckla och marknadsföra turistprodukter samt att utveckla och främja turismen genom insatser på regional, nationell och internationell nivå. Affärsidéen som styr arbetet i vardagen lyder:

”Smålands Turism AB erbjuder hög kompetens och samordning inom turismområdet samt utvecklar plattformar för marknadsföring och samverkan och stärker därmed regionens turistiska konkurrensförmåga som genererar lönsam tillväxt i regionen och dess företag.”

Smålands Turism AB har sitt säte i Jönköping under VD Lena Larssons ledning. Destination Småland har sitt säte i Växjö och Lena Stävmo är VD.

Smålands Turism AB
Västra Storgatan 18 A