Vandring och cykling allt populärare - turismoffensiv med ny broschyr

Vandring och cykling allt populärare - turismoffensiv med ny broschyr

- Småland har både i Sverige och utomlands en mycket stark profil som destination för outdooraktiviteter, säger Camilla Peterson vid Smålands Turism.
- Och vi ser en stadig ökning av besökare som söker sig ut i naturen för att vandra och cykla.

Men potentialen inom segmentet med outdoor är stort och turismansvariga vill att ännu fler ska snöra på sig promenadskorna eller hoppa upp på cykelsadeln. Broschyren ”Vandra & Cykla” samlar ett rejält urval av välordnade cykelleder och vandringsleder med bra skyltning. Parallellt presenteras en mängd boenden, någonstans att kunna äta gott och njuta av kvällen när man kommer fram efter promenaden eller cykelturen.

- Genom att kombinera led och passande boende kan besökarna mycket enkelt skapa sin egen paketlösning, förklarar Kerstin Hallberg vid Destination Småland.
- Men både cykel- och vandringsleder i broschyren har en stor variation i längd, så visst går det att välja någon som även återvänder till startpunkten.

Nyckelordet för satsningen är flexibilitet. Så vill man inte ta med egen cykel erbjuder flera boendeanläggningar möjligheter till cykeluthyrning. Likaså transportservice - där packningen vid ankomst efter dagens etapp väntar på rummet.

- En viktig målgrupp är aktiva par över 50 år, men även familjer med barn efterfrågar allt oftare lite mer bekvämlighet.
- Vi ser tydligt att outdoor vinner terräng i alla åldrar. Hälsa står högt på agendan hos allt fler. Det handlar i grunden om att må bra, och en aktiv semester blir då betydelsefull.

------------------------------------------
För bilder och mer information, kontakta:

Camilla Peterson
Smålands Turism AB