Vandring i den spännande naturen vid Skurugata, Småland. Foto: Day Fotografi

Visit South Sweden – Ska locka danskar till södra Sverige efter pandemin

När den nationella organisationen Visit Sweden avslutade bearbetningen av den danska marknaden i slutet av 2019 gick de regionala turismaktörerna i Småland, Öland, Skåne, Halland och Blekinge samman i ett nytt partnerskap för att marknadsföra södra Sverige i Danmark. Sedan drabbades världen av pandemin som satte stopp för resandet. Men nu, med hopp om att resandet snart kan ske utan risk för smittspridning, lanseras den nya hemsidan: visitsouthsweden.dk

- Den danska marknaden är mycket viktig för året-runt turism och Småland har flest danska besökare i södra Sverige. Marknaden är viktig för våra företagare både sommar och vinter och vi hoppas på en snabb återhämtning och en mer normal vinter 21/22, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Partnerskapet mellan regionerna är ett sätt att kraftsamla resurser och undvika konkurrens och dubbelarbete.

- Som en liten del av Sverige ska vi aldrig konkurrera med varandra, vi har bara att vinna på att samarbeta för att visa upp vår stora mångfald och utnyttja resurserna smartare, berättar Helene.

Den geografiska närheten i kombination med ett varierat utbud gör att danskarna kan besöka södra Sverige ofta under hela året. De största drivkrafterna för danskarna att resa till Sverige är att komma bort från vardagen och njuta av mat och dryck, uppleva nya platser och städer och så lockar naturen. Nästan en tredjedel av målgruppen vill uppleva naturen och lugnet, gärna genom att vara aktiva. Vandring, paddling och cykling är populära aktiviteter.

- Vi vill fånga upp danskarnas intresse, inspirera och guida dem till upplevelser i södra Sverige. Vi kommer att arbeta med press, influencers, digital annonsering och så lanserar vi en ny hemsida visitsouthsweden.dk och konton på Facebook och Instagram. Eftersom Södra Sverige har högt besökstryck under högsommaren med både inhemsk och internationell turism kommer man att lägga fokus på att locka hit besökare utanför denna period och kommunicera södra Sverige som en året runt-destination. För Jönköpings län spelar också skidturism en viktig roll på den danska marknaden, fortsätter Helene.

Vi tror att när världen snart öppnar sig igen med pandemin i färskt minne, kommer det att bli mer attraktivt att resa under perioder då man slipper trängsel.

- En hållbar destination måste skapa balans i besöksflödena och sträva efter att vara en levande destination året runt. Men i stället för att ”översätta” sommarens Sydsverige till resten av året ska vi lyfta fram unika upplevelser som är attraktiva även utanför sommarperioden.

Bildlänk: https://smalandsturism.qbank.se/mb/?h=0131ddbf73eeb3de274a3e291c1556cd

För mer information, kontakta:
Helene Berg, VD Smålands Turism
Helene.berg@smalandsturism.se