Alla segrar, även små segrar är bra för småföretagare

De av finansministern presenterade förändringar i reseavdraget från regeringen, angående höjd nivå på reseavdrag för arbetspendling samt för skattefri ersättning vid resor i tjänsten med egen bil, kan anses vara en effekt av det påverkansarbete som Småföretagarnas Riksförbund drivit. Det gläder oss att höra att beslutsfattare har lyssnat och att man nu ger småföretagare som behöver resa till och i arbetet, en möjlighet att få avdrag och en mer rimlig ersättning för detta. Det är en satsning från regeringen som innebär förbättringar även om vi hade hoppats på ett system ännu mera anpassat till de verkliga kostnaderna för att använda bil.

Förslaget innebär att personer med längre pendlingsavstånd ska få en större skattelättnad för sina arbetsresor så att den övre avståndsgränsen i det nya reseavdraget höjs från 8 till 12 mil. För att skattelättnaden ska täcka en större del av kostnaden för resorna föreslås att den s.k. kilometer­satsen höjs från 5 till 8 kronor per mil. Schablonbeloppet som får dras av för kostnader för resor med egen bil i tjänsten och i näringsverksamhet föreslås också höjas från 18,50 till 25 kronor per mil. Småföretagarnas Riksförbund anser att en höjning är positiv men har i tidigare utspel föreslagit en milersättning på 36 kr per mil.

Läs gärna vår debattartikel angående milersättning publicerad i Altinget, klicka för länk här, och ta även del av vårt tidigare remissvar där vi även belyste andra saker som kan vara problematiska med förslaget.

Förändringarna i reseavdraget får ses som en liten delseger men det finns skäl att vara fortsatt kritisk till presenterad modell, då den inte till fullo möter småföretagares behov beträffande arbetsresor till, från och inom arbetets ramar.