Debattartikel; Folkpartiet hade ess i rockärmen

Folkpartiets förslag till nytt partiprogram som släpptes i dag hade några intressanta punkter för svenska småföretagare som Småföretagarnas Riksförbund verkligen välkomnar. I något fall kan man tala om ess i rockärmen.

Detta rör till exempel inställningen till avskaffandet av sjuklöneansvaret där en ledande talesman nyligen förklarade sig tveksam till åtgärden och endast förordade ett förstärkt högkostnadsskydd. Nu tar man ett steg framåt och vill i ett första steg avskaffa den andra veckan men på sikt även den första. Bra tycker Småföretagarna om inte detta med ”på sikt” blir för långt. Kostnaderna för sjuklöneansvaret för andra veckan är i stort försumbar jämfört med kostnaderna för den första. Effekten blir inte den som kan förväntas om hela sjuklöneansvaret togs bort direkt. De svenska småföretagen kommer fortsatt att tveka till nyanställningar. Riskerna är för stora.

Arbetsrätten måste enligt FP förändras. För att hjälpa företag att klara tuffa tider måste turordningsreglerna i LAS utgå och kompetens och inte anställningstid gälla. Med alla de kryphål som hittats eller formats under de ca 40 år som LAS har funnits borde detta inte vara alltför kontroversiellt att genomföra även om detta är en helig ko hos vissa partier och parter på arbetsmarknaden.

FP vill också avskaffa värnskatten som, enligt vår Finansminister i ett uttalande häromdagen, inte ligger högt prioriterat. FP säger att det inte är den högsta skatten som ger bäst välfärd utan det smartaste skattesystemet. Tänkvärt!

En fråga som Småföretagarnas Riksförbund just nu trycker hårt på är införandet av ett välfungerande arbetsplatsförlagt lärlingssystem redan i gymnasiet. Här får vi ammunition i det nya FP programmet. De anser att lägstalönerna är för höga och att därmed unga och utrikes födda stängs ute från arbetsmarknaden. Vi håller med och hänvisar till att kostnaderna för att anställa en lärling i Danmark är mindre än hälften än att anställa en lärling efter gymnasiet i Sverige. Det finns fog att anta att ett bra lärlingssystem i Sverige skulle sänka ungdomsarbetslösheten kraftigt. Det bevisas av att de länder i Europa som har sådana har i särklass lägst arbetslöshet hos unga.

För ytterligare information kontakta:
Leif Svensson
E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu
Vxl; 042 – 34 28 50
----------------------------------------------------------------------------------------------------------Småföretagarnas Riksförbund är en oberoende, rikstäckande organisation med uppgift att främja privat företagsamhet med särskild inriktning på små företag. Förbundet är partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obundet. Det skall driva opinionsbildning för liberal marknadsekonomi, enskilt ägande och rättssäkerhet samt främja utvecklingen av nyföretagande och internationell integration.

• avskaffandet av sjuklöneansvaret
  • las