Löneveckan – En vecka som kan ge krisinsikt på riktigt!

Förra veckan blev Corona krisen ett begrepp i allas medvetande. Småföretagarnas Riksförbund såg problemen komma redan veckan innan och insåg att det kommer behövas ett forum som bistår landets alla småföretagare med hjälp och stöd kring att förstå och tolka regeringens olika stödåtgärder för företagen. På några dagar hade vi Bikupan klar och trafiken har ökat för varje dag.

Behovet av förklaringar, råd och tips är enormt just nu. Dagligen strömmar det in mejl med ibland desperata rop på hjälp från företagare som över en natt fått se hela sitt livsverk som hotat. Jag har vid olika tillfällen beskrivit företagsresan som att ta hand om sitt eget barn. Och att överge sitt barn är det sista man gör i en allvarlig krissituation, då offrar man hellre sig själv. Men en sådan inställning kan få dramatiska ekonomiska följder för dig som privatperson och om ditt företag krisar så ta kontakt med din auktoriserade redovisningskonsult, jurist eller revisor för att ta råd. Att lägga ner sitt företag kan vara ett betydligt smartare alternativ än att bygga upp skulder till Skatteverket och banker.

Tyvärr har ytterst lite av de stödåtgärder som aviserades av Regeringen fått någon direkt effekt på enmans och mikroföretag. De livbojar som kastats ut har försvunnit i de byråkratiska vågorna och i vanlig ordning styrts iväg mot de stora industriernas behov. Korttidspermitteringen kommer inte gälla egenföretagare utan anställda. Av riksbankens 500 miljarder ansökte endast sex banker 60 miljarder för den första omgången, och dessa pengar kommer prövas enligt sedvanlig kreditprövning. Uppskjutande av arbetsgivaravgifter, F-skatt och moms riskerar att bli en rejäl skuldfälla med väldigt hög ränta.

Denna vecka är det lönevecka och vi befarar att löneutbetalningarna till mikroföretagare och deras anställda kommer tära extra hårt på kassaflödet denna månad. Småföretagarnas Riksförbund bedömer att konkurserna riskerar att öka rejält om inga drastiska åtgärder från Regeringen görs omgående. Därför kommer vi i denna vecka i Bikupan försöka ge er så mycket information som möjligt kring hur du som företagare ska tänka för att avsluta ditt företag på ett så kontrollerat sätt som möjligt. Samtidigt så har vi en intensiv omvärldsbevakning för att plocka upp förslag från andra länder som skulle kunna rädda småföretagandet över den akuta krispuckeln. Vi jobbar även för fullt med att dunka in förslagen i vårt framtagna krispaket, till regeringen, med stora förhoppningar om att få snabba gehör för våra åtgärdsförslag. Detta kommer i veckan synas i mediala sammanhang.

Stefan Löfven sa på söndagskvällen i sitt tal till nationen

– Det kommer några få, avgörande stunder i livet då du måste göra uppoffringar inte bara för din egen skull utan också för att ta ansvar för din omgivning, för dina medmänniskor, och för vårt land.

Nu är det en avgörande stund för många av landets småföretagare. Även om det känns dystert och mörkt i nuläget så kommer krisen att gå över och det kommer återigen bli liv och rörelse i städer och byar. Men företagandets villkor kommer vara förändrat, konsumtionsmönster annorlunda, så ta tillfället i akt att testa nya affärsidéer, ring samtal till kunder och leverantörer, fråga vilka behov de ser och omforma din gamla affärsidé till de förutsättningar som kommer råda efter Corona. Jag väljer att se positivt på framtiden men först måste vi igenom krissituationens fyra faser, Chock-Reaktion-Bearbetning-Nyorientering. Detta gäller både oss som individer och som grupp.

Mattias Andersson, Småföretagarnas Riksförbund

• arbetsgivar-och egenavgifter
  • skatter

Småföretagarnas Riksförbund är en intresseorganisation som arbetar för att skapa en enklare, tryggare och mer lönsam vardag för landets mikroföretag (1-10 anställda).