Pensionär och småföretagare – en fördelaktig kombination

Med lägre arbetsgivaravgifter, högre jobbskatteavdrag och den statliga pensionen som grund är småföretagande ett lätt sätt att få ihop en bra halvtidslön som pensionär. Lars Strömberg berättar om fördelarna med att driva eget företag som pensionär.

– För många är det ett sätt att hålla kvar sociala kontakter och ha en meningsfull sysselsättning, samtidigt som extraintäkterna skapar möjlighet att förgylla tillvaron, säger han.

Fördelarna med att driva eget företag som pensionär är många och Lars Strömberg beskriver småföretagandet som den bästa pensionsförsäkringen. Istället för att behöva oroa dig för att inte ha pengar nog att försörja dig på den låga statliga pensionen, som räcker till mat och boende om du har låga kostnader, har du som egenföretagare även råd att leva ett friare liv. Eftersom det är lägre arbetsgivaravgifter för personer söver 65 samtidigt som du som är över 65 har ett högre jobbskatteavdrag och betalar mindre i skatt, är det lätt att få ihop en halvtidslön.

– Du bestämmer själv hur mycket du vill jobba. Ibland kanske det räcker med att jobba en dag i veckan för att få en bra lön. Med de extra pengarna finns det utrymme att ha en bra ekonomi och få tid och pengar till att resa eller vad man nu vill, säger Lars Strömberg.

Meningsfull sysselsättning

Att inte ha en meningsfull sysselsättning kan vara svårt för många. Flera av de som går i pension blir deprimerade och frågar sig själva hur de ska spendera sin tillvaro. Som småföretagare får du en syssla som du själv har valt och väljer själv hur mycket eller lite tid du vill lägga på det. Förutom att ge en stabil ekonomi så är småföretagandet en möjlighet att behålla sociala kontakter. Inom många yrken är det dessutom möjligt att fortsätta vara kvar på din tidigare arbetsplats som frilansare och träffa välkända ansikten.

– Det är alltid roligare att gå till jobbet när man inte känner sig tvingad. När du dessutom har andra sidoinkomster så kanske det räcker att jobba i Sverige på sommaren och sedan bo utomlands under vinterhalvåret. Vissa verksamheter kan även skötas på distans. Som egenföretagare och pensionär har du stora friheter, säger Lars Strömberg.

Börja planera i tid

För dig som närmar dig pensionen är det en bra idé att börja förbereda dig på en tillvaro efter yrkeslivet redan nu. Om du redan vet att du kommer att vilja bli egenföretagare som pensionär har du tid att starta upp din verksamhet och knyta kontakter vid sidan av din anställning. Till din hjälp finns Småföretagarnas Riksförbunds Start-paket som du kan läsa mer om här.

– Jag startade själv min affärsidé när jag var 60 år och räknar med att hålla på livet ut. Startar man upp sin affärsverksamhet i tid så har du hunnit bygga upp den tills du går i pension. Och om ditt företag tar fart innan dess har du möjlighet att gå i pension ett par år tidigare och satsa på småföretagandet, avslutar Lars Strömberg.

Småföretagarnas Riksförbund erbjuder även medlemmarna möjlighet att teckna en förmånlig pensionsförsäkring som du kan läsa om här.

• sjukförsäkringssystemet

Småföretagarnas Riksförbund är en intresseorganisation som arbetar för att skapa en enklare, tryggare och mer lönsam vardag för landets mikroföretag (1-10 anställda).