Populära evenemanget Attitydresan firar två år i Höganäs

I två år har Attitydresan skapat en mötesplats för småföretagare, politiker och tjänstemän på olika platser i Sverige. Den 25 november firar det populära konceptet från Småföretagarnas riksförbund sitt jubileum i Höganäs.

– Vi vet att vi gör skillnad, säger Ingrid Ohlsson, projektansvarig för Attitydresan.

Att skapa en gemensam plattform där småföretagare, politiker och tjänstemän kan mötas personligen och föra öppna samtal. Det var målet när Småföretagarnas riksförbund sjösatte Attitydresan hösten 2017. Två år senare har konceptet blivit en framgång. När den elfte omgången hålls i Höganäs måndagen den 25 november kl 17.00 firas Attitydresans tvåårsjubileum.

– Det viktigaste Attitydresan har åstadkommit är att sammanföra olika aktörer i de kommuner som vi har besökt. Småföretagare, politiker och tjänstemän har alla olika förutsättningar. Det de har gemensamt är drivkraften. Vi har också lärt oss mycket om hur man arbetar på olika orter. Den kunskapen har vi sedan tagit med oss till nästa ställe som Attitydresan kommit till, säger Ingrid Ohlsson, styrelseledamot i Småföretagarnas riksförbund och projektansvarig för Attitydresan.

Ett av Sveriges bästa företagsklimat

Det kommande stoppet för Attitydresan – Höganäs och den kringliggande Kullabygden – utmärks av ett starkt entreprenörskap kopplad till det traditionsrika brukssamhälle som länge präglat trakten. Hantverkskunnandet är starkt och som populär turistort frodas också upplevelseindustrin med en mångfald av små och stora aktörer. I Höganäs har Småföretagarnas riksförbund också sitt huvudkontor.

– Höganäs har ett gott företagsklimat. Nyligen placerades kommunen på andra plats i Svenskt Näringslivs kommunranking av företagsklimatet i Sverige. Men det finns alltid mer att göra, säger Ingrid Ohlsson.

Attitydresan fortsätter

Hittills har Attitydresan arrangerats i Falkenberg, två gånger i Mora, Luleå, Trelleborg, Piteå, Helsingborg, Visby, Landskrona och Söderköping. Konceptet kommer nu att utvecklas. För de kommande åren ska Småföretagarnas riksförbund arbeta närmare tillsammans med företagare på olika orter runt om i Sverige för att ännu tydligare förankra Attitydresan i det lokala näringslivet.

– Vi kan hjälpa eldsjälarna och eldsjälarna kan hjälpa oss. Vi vet att Attitydresan gör skillnad, säger Ingrid Ohlsson.

Under Attitydresan i Höganäs, som hålls i förbundets lokaler på Götagatan 5, kan de företagare som närvarar delta i en utlottning. I potten ligger chansen att bli intervjuad för en film som kommer att spridas i Småföretagarnas riksförbunds kanaler. Anmälan görs på https://www.smaforetagarna.se/attitydresan_en-foretagares-vardag/

• en företagares vardag
  • attitydresan

Småföretagarnas Riksförbund är en intresseorganisation som arbetar för att skapa en enklare, tryggare och mer lönsam vardag för landets mikroföretag (1-10 anställda).