Strutseffekten – en fara för Småföretagares framtida pensioner

Småföretagarnas Riksförbund släpper idag rapporten Strutseffekten för att öka förståelsen för vad som avgör en företagares beslut kring sitt eget pensionssparande. Förståelse är en förutsättning för förändring och vi hoppas att denna rapport kan öka medvetenheten kring småföretagares val eller icke-val kring pensionsfrågan och som i sin tur kan ligga till grund för vårt näringspolitiska påverkansarbete för att förbättra och förenkla de sociala villkoren för Sveriges hårdast arbetande grupp – Småföretagarna.

Under pandemin har många företagare räddat sin verksamhet genom att jobba mer och minska sin lön dramatiskt. Detta kan få allvarliga konsekvenser för dessa företagares möjlighet till en bra pension. Egenföretagare är en riskgrupp för låg pension. Det beror till stor del på att de ofta saknar de anställdas automatiska tjänstepensionsinbetalningar samtidigt som många av dem inte pensionssparar så mycket. Därutöver är det svårt för många företagare att få en rimlig överblick kring vad som är det bästa alternativet beträffande tjänstepensionssparande.

Den allmänna pensionen från staten sjunker som andel av slutlönen för de flesta svenskar. För anställda som arbetar heltid och har en bra tjänstepension är utmaningen inte så stor, men för de som inte har denna trygghet blir det allt viktigare att spara till sin pension. Detta gäller inte minst småföretagare

Den tidigare forskningen om småföretagare och pension är relativt knapphändig och har mest ställt frågan om företagarna sparar och hur lite de sparar. Det är mer sällan som man till egenföretagarna ställer frågan: varför sparar ni som ni gör och varför sparar ni inte mer?

I rapporten Strutseffekten, identifieras tre kategorier av spartyper bland företagare:

* högsparare - som sparar i stort sett så mycket som en anställd får i tjänstepension

* lågsparare - som sparar långt ifrån så mycket som en anställd får i tjänstepension

* ambivalenta sparare - som under en period sparar så mycket som en anställd får i tjänstepension men som upphör med sparandet

För gruppen Högsparare är frågan om pensioner inte något problem, men för gruppen lågsparare och ambivalenta sparare uppstår något som rapporten identifierar som strutseffekten. Kunskapsbrist och misstro mot pensionssystemet i kombination med ointresse och svag ekonomi leder till att företagaren behöver välja mellan pensionssparande och ett fungerande vardagsliv. För Småföretagarnas Riksförbund är det uppenbart att det är svårt att navigera bland olika sparmöjligheter och de sparprodukter som erbjuds.

• Av rapporten framgår det att det tar alltför mycket energi för många småföretagare att fatta rationella beslut där för- och nackdelar med olika beslut ställs mot varandra. Då är det lätt att man stoppar helt enkelt huvudet i sanden och skjuter den komplexa och svårbedömda frågan om sin pension framför sig, i hopp om att det löser sig i framtiden, säger Mattias Andersson Småföretagarnas Riksförbunds näringspolitisk talesperson

Småföretagarnas Riksförbund vill med denna rapport uppmuntra företagare att aktivt börja planera för sitt pensionssparande och sin framtida pension, oavsett vilken typ av företag man driver nu eller i framtiden.

Mattias Andersson
Näringspolitiskt ansvarig