Historiskt rekord för flygplatsen

Nu är det gamla månadsrekordet från maj 2000 passerat. Antal passagerare som flög till och ifrån Växjö Småland Airport under september var hela 30 640. Det är flygplatsens högsta månadsnotering någonsin. Ökningen under september månad blev 41% jämfört med samma månad 2016 och under de första nio månaderna har ökningen varit 36%.

"Efter 17år får vi äntligen uppleva ett nytt rekord i antal passagerare under en enskild månad. Ett stort tack till de 8 flygbolagen och turoperatörer som trafikerar flygplatsen, alla passagerare som väljer att resa till och ifrån Växjö samt alla medarbetare på flygplatsen. Att vi fortsätter att öka i antal passagerare visar att vi har ett intressant utbud, säger Ulf Axelsson, vd Växjö Småland Airport."

Prognosen för 2017 är strax över 235 000 passagerare.

• Skåne

Flygplatsen i Växjö, Småland Airport, ägs till 55 % av Region Kronoberg, 42 % av Växjö kommun samt 3 % av Alvesta kommun. Ägarnas målsättning är att tillhandahålla en god flyginfrastruktur i regionen till en låg kostnad.

Inrikesflygningar till Bromma. Utrikesflygningar till 17 olika destinationer såväl i som utanför Europa; t ex Düsseldorf, Alicante, Andorra, Prag, Palma Mallorca, Cypern, Kroatien, Rhodos, Teneriffa, Gran Canaria, Tuzla, Gdansk, Sardinien, Samos, Kap Verde, Skopje och Kreta.