Redha Cherif ny CTO på Smart Refill

Helsingborgsbaserade mjukvarubolaget Smart Refill har rekryterat Redha Cherif till rollen som Chief Technology Officer. Redha har mångårig erfarenhet från mjukvaruutveckling inom företagets båda affärsområden, finans och telekom, och kommer närmast från rollen som CTO på konsultbolaget Wunderdog. Redha började sin anställning 1 april och tar plats i Smart Refills ledningsgrupp.

Redha har en civilingenjörsexamen inom datavetenskap från Blekinge Tekniska Högskola. Under tidigt 2000-tal var han med och utvecklade de första EMV (Eurocard/Mastercard/Visa) terminalerna på Point Transaction Systems AB (nu VeriFone Inc.). Därefter har han arbetat som senior systemarkitekt på Ericsson Mobile Platforms och senior mjukvaruarkitekt på Sony Mobile. Han har även erfarenhet av att driva start-ups samt var med och grundade den ideella organisationen Talent Without Borders.

“Det känns oerhört kul att få axla rollen som Smart Refills CTO. Företaget besitter unik expertkompetens inom Fintech och Telekom, arbetar i enlighet med kortnätverkens högsta säkerhetsstandard samt har licens från Finansinspektionen att agera som institut för e-pengar. Det innebär bland annat att Smart Refill kan nyttja de möjligheter som det europeiska betaltjänstdirektivet PSD2 och standarden för Open Banking för med sig. På tillväxtresan som ligger framför oss finns såväl intressanta utmaningar som fabulösa möjligheter för vårt unga och dynamiska team. Jag är glad över att få vara en del av denna spännande och innovativa resa tillsammans med Smart Refill-teamet och deras fina kunder, och är övertygad om att vi kommer leverera morgondagens mest innovativa och lönsamma tekniklösningar inom finans och telekom”, berättar Redha.

Smart Refill har sedan 2006 designat, utvecklat och underhållit mobilappar, webbtjänster och plattformslösningar till stora bolag inom finans och telekom. Bland kunderna finns exempelvis Telia Company, Telenor, Handelsbanken och Resurs Bank. Rekryteringen förstärker bolagets satsning på att vidareutveckla tjänsterna och ligga i teknikens framkant. Smart Refills VD, Henric Ungh, kommenterar:

“IT är hjärtat i vår verksamhet och jag är glad att vi kan förstärka organisationen med en engagerad och driven CTO. Redhas långa och gedigna erfarenhet av mjukvaruutveckling, med fokus på användarupplevelsen, kommer få stor betydelse för oss och med Redha ombord bygger vi ett ännu starkare lag i vår resa från start up till scale up.”