Aktiva livsnjutare med koll på kvalitet

Smart Senior tar kontinuerligt pulsen på Sveriges seniorer vad gäller deras vanor och beteende. Här presenteras seniorernas värderingar och attityder.

Myten om att seniorerna är en passiv grupp människor kan Smart Senior slå hål på. Den här undersökningen visar motsatsen. Seniorerna är aktiva, har stor erfarenhet av livet och har starka åsikter. T ex så uppger 54% av de tillfrågade att de är livsnjutare.

–De som fortfarande tror på att bjuda en senior på kafferep bör nog tänka om. En VIP-kväll med väl utvalda viner är nog ett bättre förslag om man ska locka till sig dagens senior, säger Peter Antonsson, affärsutveckling Smart Senior.

Undersökningen visar också att senioren än en väl medveten konsument. De betalar gärna mer för kvalitetsprodukter (66%) men är klok nog att söka efter bra erbjudanden och rabatter (62%).

Att leva ett hälsosamt liv är något som prioriteras högt (70%), men att se ung ut är mindre viktigt (24%). Upplevelser är betydligt mer intressant (60%) än nya prylar.

Välklädd men ointresserad av trender

• 48% anser att det är viktigt att vara välklädd
  • 11% vill följa de senaste modet och trenderna
  • 9% anser att det är viktigt att andra anser dom som en framgångsrik person

–Senioren bryr sig inte om det senaste eller vad som just nu gäller. De är trygga i sig själva och det är därför inte viktigt att ”vara någon”. Däremot är det viktigt att vara hel och ren, och om du vill imponera på en senior gäller det att vara jordnära, rak och sanningsenlig, säger Peter Antonsson.

Omtänksamma och traditionsbundna
Att hålla fast vid traditionella vanor och uppfattningar är något som seniorerna är relativt noga med (37% ). Endast 7% instämmer inte alls. De bryr sig om sitt lokalsamhälle (36%) och i synnerhet sina medmänniskor (47%). 34% säger sig ofta skänka pengar till välgörenhet.

–Senioren är engagerad och omtänksam gentemot sin omgivning. Det gäller såväl samhället som medmänniskor och de skänker gärna pengar till välgörenhet vilket rimmar bra med deras grundvärderingar. Rakryggad, ärlighet och empati är ord som tydligt kan kopplas till målgruppen, säger Peter Antonsson.

• Hälsoorganisationer

• undersökningar
  • seniorpanelen

Smart Senior erbjuder medlemskap till alla som fyllt 55 år. Medlemskapet ger hundratals med förmåner och rabatter från ca 80 företag. Smart Senior har idag 700 000 medlemmar och har nära samarbeten med de flesta pensionärsförbunden. Kostnaden för att bli medlem är 199 kronor för 12 månader och 299 kronor för 36 månader. För mer information se www.smartsenior.se

Om SeniorPanelen
SeniorPanelen startades av Smart Senior 2011 och består idag av ca 50 000 medlemmar i åldern 55 år och uppåt. Medlemmarna är spridda över hela landet. Undersökningarna är webbaserade.