Linda Nydenmo en av innovatörerna på SmartaSaker

Möt Linda Nydenmo, innovatören bakom Skräpsilen

Uppsalabon Linda Nydenmo vet hur man undviker tråkiga saker som till exempel att rensa avloppet. Det var när hon köpte badkar och insåg problemet med stort hål för avrinning i kombination med sitt långa hår som idén till Skräpsilen föddes.

Lina Nydenmo är van att lösa de vardagsutmaningar hon stöter på och drar sig inte för att tillverka det hon behöver. Oavsett om det handlar om en bokhylla för pocketböcker eller en lampskärm. Skräpsilen till badkaret löste på ett enkelt sätt problemet med stopp i avloppet och blev också starten till egna företaget Fröken Smart.

– Jag hade egentligen tagit ledigt från lärarjobbet för att skriva på en bok, berättar Linda. Men så hade jag den här uppfinningen som en kompis tyckte att jag skulle visa upp för Almi. När även Almi uppmuntrade mig att gå vidare med produkten började jag fundera över andra smarta grejer som skulle kunna uppfinnas, och snart hade jag dragit igång ett företag istället för att skriva på den där boken.

– Innan jag drog igång tog jag kontakt med en kompis som är ekonom, fortsätter Linda. Hon hjälpte mig igång och utan henne hade jag aldrig vågat starta företag helt på egen hand då jag främst är kreatör och uppfinnare.

Skräpsilen löser problemet med hår i avloppet för den som duschar i badkaret.

”Det är det bästa jag har köpt”

Stödet från ALMI innebar mycket hjälp med produktutveckling. När den processen var klar tog det närmare ett år innan Skräpsilen fanns till försäljning och de positiva reaktioner lät inte vänta på sig.

– Skräpsilen har verkligen blivit lovordad, säger Linda. Jag har hört omnämnanden som ”Det är det bästa jag har köpt”, ”Den är bättre än min iPhone” och ”Jag kan inte leva utan den”.

En stor utmaning för Linda var att inte ha någon tidigare erfarenhet av produktion och försäljning, att inte ha några etablerade kontakter och att få koll på allt från ledtider till försäljningskanaler.

– Det är klart att det varit ett berg att bestiga men det har varit oerhört lärorikt, berättar Linda. Det roliga var att ägna sig åt produktutveckling och design men även det var förstås lite trixigt när det gäller att utforma bästa möjliga produkt.

Skräpsilen blev starten till det egna företaget Fröken Smart som idag har ett 10-tal egna produkter. Fiffiga förkläden, fulskydd till balkongen och Samlaren som håller på småprylar i väskan. Nya innovationer är på gång men ingen produkt på väg ut på marknaden just nu.
– Jag har en del spännande tankar om Fröken Smarts framtid, säger Linda. Så vi får se vad som händer framöver!