Nu har SmartaSakers nya visuella identiteten lanserats.

SmartaSaker får ny varumärkesidentitet – fokus på svensk innovation!

I förra veckan lanserades den nya visuella identiteten för SmartaSaker där vi bland annat kan se förändringar av logga och färgvalet. Samarbetet med design- och varumärkesbyrån Sensibar har pågått i ett år och den nya identiteten bygger på konceptet ”Jakten på smarta innovationer” – vilket är grunden i SmartaSakers verksamhet.

SmartaSaker grundades 2006 i en vilja att förenkla människors vardag med hjälp av smarta prylar och innovationer. För ungefär ett år sedan började SmartaSaker samarbeta med varumärkes- och designbyrån Sensibar för att paketera sitt erbjudande i en varumärkesplattform. Den utvecklade varumärkesplattformen blev grunden för den nya visuella identiteten som Sensibar också varit med och tagit fram. SmartaSakers nya visuella uttryck kommer genomsyras i allt från butiksmiljö och förpackningar till webb och kommunikationsmaterial.

– Det känns fantastiskt att lansera den nya varumärkesplattformen tillsammans med den nya visuella identiteten. Hela arbetet med varumärkesplattformen är en viktig del i vår utveckling. Vi på SmartaSaker kände ett behov av att formulera vad vi står för, vilket löfte det är vi ger till våra kunder och vad som är viktigt för oss. Nu har vi ett riktigt fint dokument att luta oss mot när vi ska välja väg och fatta beslut framåt. Det första steget vi tar är att lansera den visuella identiteten. Den kommer kunna växa tillsammans med oss en lång tid framöver, säger Ella Stemme, VD och grundare för SmartaSaker.

– Det har varit en glädjefylld process där vi har jobbat tätt tillsammans med SmartaSaker, vilket har varit ett vinnande koncept för denna process. Vi har fått en stor inblick i företaget och den kultur som finns vilket har legat till grund för den nya varumärkesplattformen och visuella identiteten. Det engagemang och viljan att lyfta innovativa lösningar internt har vi fångat bland annat i de starka färgerna och mönstret som tar för sig kreativt, säger Sabina Granath, strateg på Sensibar.

Lanseringen av SmartaSakers nya visuella identitet började förra veckan på deras webbplats och kommer därefter appliceras i butiken vid Sankt Eriksplan i Stockholm och på deras övriga plattformar och egna förpackningar.

– Vårt nya utseende är mer lekfullt och levande, vilket öppnar upp för en framtid med mer rörligt. Jag hoppas att vår visuella identitet kommer väcka nyfikenhet och ser fram emot hur vi kan använda den på kreativa sätt, säger Ella Stemme.