Kaj Mickos är månadens innovatör med innovationen vattensparande munstycket för kranen.

”Vår civilisation skulle gå under utan nya idéer”

Han har startat 14 företag, har över 30 patenterade produkter på marknaden och är professor i innovationsteknik vid Mälardalens Högskola. En uppfinnare och företagare som har vigt hela sitt liv till innovationsskapande. Tillsammans med Johan Nihlén och Mikael Abbhagen har Kaj Mickos startat företaget Altered och tagit fram ett munstycke som gör att du kan ta vara på varenda vattendroppe.

Kaj Mickos konstaterar att livet inte är förutsägbart. Han planerade inte att livet skulle bli som det blivit, utan hade som ursprungsplan att bli silversmed. Livet tog en annan vändning och idag går Kaj Mickos under epiteten professor, företagare, rådgivare och dessutom innovatören bakom det vattensparande munstycke till kranen, som gör att du kan spara upp till 98 % vatten. Han har även tagit fram innovationen vattensparande duschmunstycke som också finns i SmartaSakers sortiment.

Det finns olika definitioner av vad en innovation faktiskt är, där svaret kommer variera beroende på vem som blir tillfrågad. Kaj Mickos väljer att beskriva det som en överraskade nyhet som har nått marknaden. Däremot poängterar han att innovationsskapande inte är en ensamsport, utan en lagsport. Distribution och försäljning utgör två ofta förbisedda delar i innovationsprocessen, men som är väsentliga för projektets framgång. Kaj understryker vikten av att börja i rätt ände.

- Det handlar inte om att samla på bra idéer utan snarare att samla på bra problem, förklarar Kaj. Försök besvara frågan: vad är det för problem som behöver lösas?

Vattensparande munstycke till kranen
Problemet bakom det patenterade munstycket tog avstamp i de vattenproblem som finns runtom i världen, framför allt i Kina. Lösningen som de sökte var någon form av teknologi som kunde minska vattenmängden genom att omformatera vattenstrålen. Det var dessutom viktigt att varken kranens funktion eller användarupplevelsen skulle påverkas negativt. Resultatet blev ett munstycke som med två olika lägen finfördelar vattnet till vattendroppar som blir till en tunn vattendimma.

Idéen blev till en prototyp, som därefter ledde till patentansökningar och processen blev genast mer organiserad. Däremot var intresset inte lika stort som Kaj först hade hoppats på.

- Jag har ofta varit före min tid, förklarar Kaj. Marknaden har inte alltid varit mogen för mina uppfinningar.

Samarbetet med IKEA
Tiden gick, marknaden mognade och plötsligt blev miljöfrågor ett hett ämne där innovativa lösningar kopplade till miljörelaterade problem fick en helt annan typ av efterfrågan. IKEA kontaktade Altered och frågade om de var intresserade att utveckla en produkt tillsammans med IKEA. På den vägen blev det. Munstycket ÅBÄCKEN, framtagen av Altered och producerad av IKEA, är nu en produkt som går att köpa på det stora möbelvaruhuset.

- Jag är mest stolt över att produkten har sparat miljarder liter vatten och att vi på så vis är med och bekämpar klimateländet. Nu när IKEA också säljer produkten når vi ut till en bredare målgrupp.

När framtiden kommer på tal beskriver Kaj Mickos sig själv som hoppfull.

- Det har aldrig funnits ett så stort behov av innovationer som det gör nu. Vi står inför enorma utmaningar med klimatfrågan och elektrifiering, och det inte är inte politiker som kommer lösa detta. Det behövs teknikutveckling. Vår civilisation skulle gå under om vi inte kom med några nya idéer.

Kaj konstaterar:

- Det är helt enkelt, innovate or die.