1 000 barn har hittills fått gratis glasögon – Smarteyes fortsätter rättvisans resa

Sedan i våras har optikerkedjan Smarteyes delat ut gratis glasögon till alla barn 0 till 8 år som kommer till en av företagets 30 butiker med ett recept från en ögonläkare. Nu har man delat 1 000 par fina barnglasögon och resan kommer att fortsätter så länge politikerna inte tar sitt ansvar.

– Det var i våras som Majblomman uppmärksammade oss på ett samhällsproblem. Många familjer har inte råd att skaffa glasögon till sina barn eftersom glasögon inte är subventionerade av landstingen. Vi agerade så fort vi kunde och har sedan dess delat ut gratis glasögon till barn som inte ser så bra, säger Fredrik Wistrand vd på Smarteyes.

Smarteyes kallar det för projekt Ögonstenen.
– Barn som inte ser bra hämmas i utvecklingen. De har mycket svårare att lära sig läsa och skriva och naturligtvis blir det inte lika roligt att leka. Landstingen subventionerar tandställningar och hörselhjälpmedel men för glasögon varierar bidragen mycket mellan landstingen. Till dess att politikerna tar sitt ansvar kommer vi fortsätta att dela ut gratis glasögon till alla barn som behöver det, säger Anders Zanton, marknadschef på Smarteyes.

Smarteyes annonserar inte ut projekt Ögonstenen mer än med en liten symbol, en ametist, i sina annonser. Förhoppningen är att det ska spridas via andra kanaler, allt från sociala medier till ögonläkare och föräldrar emellan.
– Det här är inget marknadsjippo utan en snarare något som vi känner att vi måste göra till dess att politikerna tar sitt ansvar. Tack vare bloggar, Twitter, Facebook och traditionell media har det spridit sig och med tiden kommer det vara allmänt känt att vi ger bort glasögon till barn, fortsätter Anders Zanton.

Fredrik Wistrand, vd Smarteyes, tfn 0707-232727 e-post: fredrik.wistrand@smarteyes.se
Anders Zanton, marknadschef Smarteyes, tfn 0738-499600, e-post: anders.zanton@smarteyes.se
Bilder för fri publicering, Anders Ekhammar, tfn 0707-462579, e-post: anders.ekhammar@perspective.se
www.smarteyes.se

• majblomman
  • gratis glasögon till barn
  • ögonstenen
  • anders zanton

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegrad till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Malmö i söder till Luleå i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland. Med sju butiker i dagsläget räknar man med samma expansionstakt som i Sverige. Smarteyes hade under 2010/2011 en omsättning på 186 miljoner kronor.