Ny butik: Smarteyes skänker glasögon till socialt utsatta i Härnösand

I samband med att Smarteyes idag öppnar butik i Härnösand kommer man att, tillsammans med LP-kontakten, skänka synundersökningar och glasögon till personer som hamnat i en utsatt livssituation. Smarteyes arbetar kontinuerligt och omfattande för att god synhälsa ska vara en självklarhet för alla i samhället och man vill därför stödja LP-kontaktens besökare. Smarteyes kommer att skänka glasögon efter behov, upp till ett värde av 400 000 kronor.

LP-kontakten i Härnösand arbetar dagligen för att hjälpa människor som hamnat i en utsatt livssituation. Främst hjälper man människor som lever i missbruk, men även personer som behöver ekonomiskt stöd eller någon att prata med.

– Vi har kontakt med ett stort antal personer i Härnösand, en del av dem kommer till oss regelbundet. Det är allt från tonåringar till pensionärer, gemensamt är att de behöver stöd på något sätt. Ofta handlar det om att de behöver missbruksvård, men de senaste åren har det kommit allt fler besökare med ekonomiska problem. Då försöker vi hjälpa dem så gott det går med mat och pengar till kläder och läkarbesök, säger Roine Åkerblom, föreståndare, LP-kontakten

Vad gäller synhälsan är flera av kontaktens gäster i behov av glasögon men man har helt enkelt inte råd att prioritera synhälsan.

– Vi vet att flera av våra gäster behöver glasögon men det är en stor utgift och ofta får de dras med dåliga eller gamla glasögon vilket blir ett handikapp i vardagen. Vi har hjälpt till med glasögon tidigare. Då har vi skänkt lite pengar från vår sociala kassa men det räcker inte så långt, så Smarteyes initiativ är väldigt värdefullt för oss, säger Roine Åkerblom, föreståndare, LP-kontakten

Smarteyes arbetar både lokalt och nationellt för att god synhälsa ska kunna vara en självklarhet för alla.

– Vi har vid tidigare butiksöppningar gjort liknande insatser och hjälpt hemlösa och socialt utsatta med synundersökningar och glasögon, något som vi är väldigt stolta över. Dessutom arbetar vi med vårt nationella projekt Ögonstenen där alla barn 0-8 år med synfel kan hämta ut gratis glasögon i någon av våra butiker. Vi vill göra bra glasögon, till ett rimligt pris för alla typer av människor. I det ligger också att hjälpa de som inte har möjlighet att sköta sin synhälsa. Det borde vara allas rätt att se bra, och vi kommer fortsätta arbeta med liknande projekt tills politikerna tar sitt ansvar och gör något åt problemet, säger Fredrik Wistrand, koncernchef för Smarteyes.

Anders Zanton, Sverigechef för Smarteyes, tfn 0738-49 96 00
Roine Åkerblom, föreståndare LP-kontakten i Härnösand, tfn 0703-278817
Bilder för fri publicering: Olof Mattson, tfn 031-701 33 81

• synfel
  • ny butik
  • hemlösa
  • butik

• Härnösand

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegrad till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Malmö i söder till Luleå i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland. Med tio butiker i dagsläget räknar man med samma expansionstakt som i Sverige.