Smarteyes öppnar i Vällingby – Skänker glasögon till utsatta för ett värde på upp till 400 000 kr

I samband med att optikerkedjan Smarteyes öppnar en butik i Vällingby erbjuder företaget behövande människor en gratis synundersökning och ett par gratis glasögon. Initiativet genomförs i samarbete med Vällingby församling.

– Smarteyes erbjudande att skänka glasögon till behövande i Vällingby ser vi som en mycket uppskattad gåva. I vårt arbete i församlingen möter vi människor som helt enkelt inte har råd att köpa glasögon, trots att behovet finns. Vi ser fram emot ett gott samarbete med Smarteyes, säger diakon Anders Kahnlund.

Vällingby församling arbetar förutom med gudstjänster även med bland annat barn- och ungdomsverksamhet, de har en stor musik- och körverksamhet och erbjuder även samtalsgrupper, soppluncher och stickcafé.

– Vi är väldigt glada över att Vällingby församling vill hjälpa oss att hjälpa behövande i Vällingby. För oss är det en självklarhet att alla har rätt att se. Därför ger vi även gratis glasögon till barn upp till åtta år, säger Anders Zanton, Sverigechef på Smarteyes.

Smarteyes initiativ är till för de människor som befinner sig i ett utanförskap och i en utsatt situation som därför inte har möjlighet att betala för varken synundersökningar eller glasögon.

Butiksinvigningen äger rum den 11 september 2014 klockan 10.00 på Ångermannagatan 154. Representanter från Smarteyes och Vällingby församling kommer att finnas på plats.

Pressinformation:

Vad: Pressinformation om Smarteyes insats för utsatta i Vällingby
Var: Smarteyes butik på Ångermannagatan 154
När: Torsdagen 11 september kl. 10.00

Diakon Anders Kahnlund, Vällingby församling, tfn 08-445 85 29
Elena Maxqvist, Butikschef Smarteyes Vällingby, tfn 08-54 62 08 90
Anders Zanton, Sverigechef Smarteyes, tfn 0738-49 96 00
Jonas Fredriksson, Marknadsansvarig Smarteyes, tfn 0707-87 80 44

• gratis
  • utsatta
  • vällingby
  • behövande
  • hemlösa
  • svenska kyrkan
  • skänker

• Stockholm

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är genom effektiva inköp och god design erbjuda ett brett sortiment modeglasögon till attraktiva priser. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Trelleborg i söder till Boden i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland och sedan 2013 även i Danmark.