Smarteyes skänker glasögon i samband med butiksöppning i Alingsås

I samband med invigningen av Smarteyes nya butik kommer de, tillsammans med Frälsningsarmén, att skänka synundersökningar och glasögon till utsatta människor i Alingsås.

När Smarteyes öppnar ny butik i köpcentrat Vimpeln kommer synundersökningar och glasögon upp till ett värde av 400 000 kronor att skänkas till utsatta och behövande människor i Alingsås.
– Jag tycker att initiativet är toppen. Många av de vi möter i vår verksamhet har inte själva råd att betala för nya glasögon eller synundersökning. De lever helt utan ekonomiska marginaler, säger Susann Åsbogård, representant från Frälsningsarmén.

Frälsningsarmén i Alingsås finansieras enbart av gåvor och fondmedel och arbetar aktivt året om med att hjälpa utsatta personer runt om i kommunen. De har ett team som arbetar med uppsökande verksamhet på stan och håller kontakt med de människor man vet har ett missbruk och/eller är bostadslösa.

Smarteyes arbetar ständigt både lokalt och nationellt för att glasögon ska vara en självklarhet för alla. Initiativet är till för de människor som befinner sig i en utsatt situation och som därför inte möjlighet att betala för varken synundersökningar eller köpa nya glasögon. Butiksinvigningen äger rum den 27 mars 2014 i Vimpeln. Representanter från Smarteyes och Frälsningsarmén kommer att finnas på plats.

– Det ligger i Smarteyes DNA att alla har rätt att se. Vi etablerar därför kontakter med organisationer som hjälper hemlösa på de orter vi öppnar butiker. Smarteyes ger också gratis glasögon till alla barn upp till 8 år, säger Anders Zanton, Sverigechef på Smarteyes.

Pressinformation:

Vad: Pressinformation om Smarteyes och Frälsningsarméns insats för utsatta i Alingsås.
Var: Smarteyes butik i Vimpeln.
När: Torsdag 27 mars kl. 10.00. Representant från Frälsningsarmén är på plats kl 13.00.

• butiksöppning
  • frälsningsarmen
  • alingsås
  • glasögon
  • synundersökning
  • ideellt arbete
  • hemlösa
  • utsatta
  • ny butk
  • vimpeln

• Alingsås

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegrad till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Trelleborg i söder till Boden i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland. Med elva butiker i dagsläget räknar man med samma expansionstakt som i Sverige.