Gå direkt till innehåll
SMART Psykiatri är stolta över att den för många kända utbildaren och föreläsaren Agneta Björck ansluter sig till SMART Psykiatris affärsområde SMART Academy.

Agneta Björck ansluter sig till SMART Psykiatri och affärsområdet SMART Academy

Medgrundaren och överläkare Lotta Borg Skoglund säger ”Agneta och jag har känt varandra länge nu och vi delar samma drivkraft till förbättring för barn och vuxna med komplexa svårigheter och samsjukligheten mellan NPF och skadligt bruk och beroende. Vi har drömt om att få jobba ihop på riktigt och nu blir det verklighet. Det är väldigt spännande och roligt.”

Framförallt känner vi Agneta Björck för hennes utbildningar, föreläsningar, handledning inom komplex psykiatri, neuropsykiatri och beroende inom LSS, HVB, och SIS. Agneta föreläser inom lågaffektivt bemötande, ACT och Self -Compassion med fokus på långsiktig psykisk hälsa i både privat- och yrkesliv.

När Agneta Björck var färdig sjuksköterska 1985 ville hon arbeta inom kirurgi. Till sin förvåning blev hon istället placerad på en tillnyktringsenhet. ”Jag visste i stort sett ingenting om skadligt bruk då, men insåg snabbt att jag hade hamnat rätt”, berättar hon.

Det blev början på en lång yrkeskarriär inom psykiatrin och beroendebruksvården. Agneta Björck har arbetat på fängelser och i socialtjänsten, med barn och vuxna, på HVB-hem och beroendemottagningar, Verksamhetschef på Augustbergsgården i Linköping och mycket mer.

Hos SMART Academy kommer Agneta använda sin enorma kunskap och energi för att bygga vidare på vår utbildnings- och föreläsningsverksamhet. Detta är ett led i SMART Psykiatris övergripande vision som förmedlare av evidensbaserad kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), samsjuklighet och beroendeproblematik till vårdgrannar, patienter, skola, socialtjänst och näringsliv.

”Vi når idag ut till alla delar av samhället med vår kunskapshöjning – från personal i kommunen till pedagoger i skola och ledare och företagsledare, och med Agneta adderar vi ovärderlig kompetens och engagemang”, säger VD Martin Hammarström.

”Jag är väldigt glad över att få vara en del SMART Psykiatri och få driva kunskapsläget framåt i samskapande med patienter, forskning, vårdgrannar och en otrolig erfarenhetsbank” säger Agneta Björck.

Kontakta oss för mer information academy@smartpsykiatri.se

Presskontakt: Maria Norberg maria.norberg@smartpsykiatri.se