HOBD: Den perfekta kombinationen av spishäll och fläkt

Smeg presenterar Hobd, den nya induktionshällen med integrerad, kraftfull köksfläkt som revolutionerar utrymmet och ditt sätt att laga mat.

Designen av den nya hällen Hobd är minimalism i dess renaste form. En unik teknisk lösning som döljer en liten, men oerhört värdefull hemlighet: i mitten av induktionshällen i keramiskt glas – med fyra matlagningszoner och nio intensitetsnivåer – finns en kraftfull, integrerad köksfläkt som omedelbart leder bort oset. Den här perfekta kombinationen mellan spishäll (hob på engelska) och fläktkåpa (hood) resulterar i Hobd – både ett produktnamn och ett nyord.

Det eleganta och funktionella gjutjärnsgallret som täcker fläktsystemet skapar en yta som är till synes helt sömlös: grytor kan flyttas över hällen utan att stöta emot något hinder och du kan ge utlopp för din matlagningspassion i full frihet. Det keramiska glaset som valts för Hobd är extremt tåligt och hållbart och ligger an perfekt mot underlaget. Tack vare skjutreglage krävs det blott en enkel vidröring för att välja effektnivå och ange temperaturen, medan ditt val markeras med exklusiv och elegant LED-belysning i vitt.

Matoset extraheras genom ett extremt effektivt fettfilter av hög kvalitet (som tål maskindisk) och leds ut ur hemmet via rörkanalen. Eller också, om du köper ett specialdesignat set (KITF6HOBD), kan du välja om du vill ha återcirkulation i stället: den extraherade luften renas av keramiska filter som kan installeras även i de modernaste köken eftersom basen bara är 6 cm hög.

Med Hobd är inte heller små olyckor under matlagningen något problem, tack vare säkerhetssystemet AquaProof Engine och två vätskeuppsamlare. Systemet består av en liten tank inuti själva fläkten, som kommer till användning om vatten eller andra vätskor kokar över. Systemet är enkelt att rengöra och skyddar de känsligaste delarna av apparaten och garanterar på så vis fortsatt funktion.

All energi till Hobd kommer från dess motor med högeffektiva prestanda och effektiv energiförbrukning (klass A ++) som är så kompakt i sin storlek att den nästan inte behöver något av utrymmet i den underliggande lådan för köksredskap. Ännu en gång visar Smeg upp sin enastående kapacitet för att hitta lösningar som kombinerar design, komfort och innovation.

Hobd är apparaten som kan lyckas med det omöjliga och förvandla knepiga miljöer till ett kök: ett litet vindsutrymme, ett hörn mot en glasvägg eller helt enkelt en köksö där man äntligen slipper den otympliga, hängande köksfläkten.

• produktnyheter
  • vitvaror

Om Smeg

Smeg, ett av de största italienska hushållsföretagen, grundades 1948 av en familj av företagare som med stor passion och know-how lyckades utveckla ett starkt och växande företag. I dag leds Smeg av den tredje generationen Bertazzoni-entreprenörer, men de håller fortfarande minnet av dess början levande i sitt namn, en akronym för Smalterie Metallurgiche Emiliane Guastalla som fritt översatt betyder

”Emilianska metallemaljeringsverken i Guastalla”.

Med tiden har varumärket etablerat sig som en symbol för hög estetik och varje produkt är gjord med en unik uppmärksamhet på forskning och utveckling. Med designlösningar och en stark känsla för detaljer skapar Smeg hem som avspeglar människorna som bor där.

Smegs egen inredningsstudio, där man bedriver omsorgsfull forskning om estetik och stil, har stöd från internationellt erkända arkitekter som Guido Canali, Mario Bellini, Piano Design-studion, Marc Newson och Giancarlo Candeago. Kombinationen teknik och stil är Smegs nyckel till att skapa produkter med stark varumärksimage och stor genomslagskraft.