Dramatisk ökning av grupp-SMS under evenemang

Stora evenemang och nervkittlande matcher väcker starka känslor hos de flesta. SMSgrupp – tjänsten för att enkelt och gratis kommunicera med en grupp människor via SMS – har jämfört SMS-trafiken en vanlig dag med några av våra största händelser: Hockey-VM, Champions League och Eurovision Song Contest. Resultatet visar en dramatisk ökning av antalet skickade SMS. Ett tydligt tecken på att grupp-SMS är ett nytt sätt att umgås.

Jämförelsen som SMSgrupp har gjort visar att det under Hockey-VM och kvartsfinalen mellan Sverige och Kanada skickades allra flest SMS när det var klart att matchen skulle avgöras med straffar. Som mest skickades då nästan fyra gånger (382 procent) fler SMS jämfört med en vanlig dag under samma klockslag. Under VM-finalen ökade trafiken med 32 procent.

– Det är kul att på det här sättet se vad som verkligen engagerar oss och hur vi väljer att kommunicera med våra familjer och vänner. Det här visar också att SMS fortfarande är en kanal som vi prioriterar att läsa direkt framför exempelvis e-post och facebook. De flesta av oss bär ju faktiskt med oss mobilen nästan överallt, en del till och med på toaletten, säger Martin Jacobsson, VD och grundare av SMSgrupp.

Men det är inte bara ishockey som engagerar oss. Under finalen i Eurovision Song Contest i Malmö den 18 maj ökade antal skickade SMS med 45 procent jämfört med en vanlig lördag. Finalen i Champions League mellan Borussia Dortmund och Bayern München den 25 maj innebar däremot ingen större skillnad i antal skickade SMS.

SMSgrupp har sedan starten 2011 förmedlat över 150 miljoner SMS och har fler aktiva användare än Twitter i Sverige. En SMSgrupp skapas enkelt via ett SMS, SMSgrupp.se eller appen SMSgrupp. Gruppen får ett eget nummer dit man kan skicka meddelanden till alla deltagare samtidigt. Ett meddelande till en grupp kostar som ett vanligt SMS, oavsett hur många personer gruppen består av. Tack vare att SMSgrupp bygger på traditionell SMS-teknologi är tjänsten tillgänglig för alla som har en mobiltelefon – oavsett modell.

Annika Hagerman, Marknadschef, SMSgrupp, tel 070-869 33 08, e-post annika@smsgrupp.se