Konsumenternas efterfrågan på hållbara förpackningar ökar trots ett turbulent år

- Två tredjedelar av konsumenterna vill bli mer hållbara

- Hälften vill ha färre förpackningar i sina leveranser

- Greenwashing är ett fortsatt problem, det är avgörande att kunna validera sina påståenden

En ny rapport från Draper, en auktoritet inom modebranschen, i samarbete med Smurfit Kappa, visar att hållbara förpackningar fortfarande är en viktig faktor vid konsumenternas köpbeslut. Undersökningen, som gjordes mot bakgrund av utmaningar i leveranskedjan, stigande inflation och det pågående kriget i Ukraina, visar att två tredjedelar av de tillfrågade uppgav att de vill vara mer hållbara, och mer än en tredjedel har köpt en produkt baserat på förpackningens hållbarhet.

Hållbara förpackningar spelar roll – återvinningsbarhet och återvunna material

I Drapers’ Sustainability and the Consumer 2022 visar modekonsumenter en ökande efterfrågan på både hållbara produkter och förpackningar, vilket i sin tur visar att oron för klimatförändringarna påverkar köpbesluten trots det osäkra världsläget.

Förpackningarnas återvinningsbarhet är en viktig faktor när konsumenterna bedömer modets påverkan på miljön. 65% av de tillfrågade uppger att det är viktigt att veta att förpackningen återvinns, medan 42% menar att användningen av återvunnet material är viktigt. 49% anger att det är viktigt för dem att det används en liten mängd förpackningar, och att överanvändning av förpackningar har blivit ett irritationsmoment för många, särskilt när det gäller e-handel.

Trots konsumenternas önskan om hållbara förpackningar framgår det dock mindre tydligt om de är villiga att betala mer för dem. Rapporten visar att drygt hälften (51%) anser att hållbara förpackningar inte ska innebära en merkostnad för dem. Rapporten visar att de yngre förbrukarna (18-24 år) gärna betalar mer för hållbara förpackningar (64%), medan de äldre (55-60 år) inte är beredda att betala mer för detta (65%). De äldre anser i stället att den kostnaden ska täckas av återförsäljaren.

Eddie Follows, CEO för Smurfit Kappa UK och Irland, kommenterar vikten av att återförsäljarna introducerar hållbara förpackningar: – Årets rapport från Draper belyser ännu en gång vikten av hållbara förpackningar för både återförsäljare och slutkonsument. Förpackningar är ett synligt och konkret bevis för ett varumärkes hållbarhetsengagemang. Genom att byta ut förpackningsmaterial som inte är hållbara till ett hållbart, som t ex papper, visar du att du arbetar aktivt för att bli mer hållbar.

– På Smurfit Kappa agerar vi som en strategisk partner för alla våra kunder och hjälper dem att optimera sin leveranskedja, vilket ofta innebär utformning av hållbara och skräddarsydda förpackningslösningar. Medan vissa återförsäljare blir avskräckta av de potentiellt högre kostnader som är förknippade med hållbara förpackningar, kommer de bestående fördelarna sannolikt göra att investeringen lönar sig.

Påstå inte bara, bevisa det - greenwashing ett problem

Rapporten belyser även konsumenternas önskan om att företag ska validera sina anspråk på att vara hållbara. 62% av de tillfrågade säger att de vanligtvis accepterar företagens hållbarhetsanspråk, men 21% av konsumenterna tror inte på dessa påståenden och endast 17% accepterar dem alltid - en siffra som är 2% lägre än i förra årets undersökning. Denna växande skepsis hos konsumenterna har också resulterat i ett minskat förtroende för varumärken, där 71% av konsumenterna uppger att de inte alltid litar på varumärken som säger sig vara hållbara. Undersökningen visar tydligt att allt som återförsäljarna kan göra för att underbygga och förtydliga sina hållbarhetsanspråk sannolikt kommer att öka konsumenternas förtroende och förståelse.

I en kommentar till rapportens resultat säger Garrett Quinn, Chief Sustainability Officer på Smurfit Kappa: – Det blir allt viktigare för konsumenterna vad ett varumärke gör snarare än vad varumärket ”säger att det gör”. Detta kan åstadkommas på en rad olika sätt, men ett av de mest relevanta sätten är genom certifiering och tredjepartsvalidering. Arbetet som vi har lagt ned på hållbarhetsområdet har erkänts av ledande tredjepartsaktörer som Science Based Targets initiative, MSCI och Sustainalytics.

– En försäkran genom tredje part, i kombination med tredjepartscertifiering av våra hållbarhetsanspråk, hjälper oss som företag och visar våra kunder att det arbete som vi lägger ned på hållbarhetsområdet inte går obemärkt förbi.

61% av de tillfrågade uppger att de är mer benägna att köpa något om det har en certifiering eller godkännandestämpel från en erkänd auktoritet inom hållbarhet, en siffra som stiger till 70% i åldergruppen 35 och 44 år.

Hållbarhet är här för att stanna

Rapporten belyser tydligt en grundläggande poäng – hållbarhet är här för att stanna. Nästan fyra av fem (77%) av de tillfrågade överväger nu allvarligt hållbarhet när de köper mode, en liten ökning från siffran för 2021, som var 75%.

Trots denna ökning fortsätter konsumenterna att balansera andra prioriteringar – som pris och kvalitet – när de överväger att köpa etiskt.

Via Smurfit Kappas webbsida går det att ladda ner rapporten - klicka här.