Smurfit Kappa lanserar en ny lådresare med formverktyg

Smurfit Kappa lanserar en ny lådresare med formverktyg

Genom att kombinera vår unika kompetens inom design, mekanisering, kvalitetsförpackningar och konsumentinriktad marknadsföring har vi skapat nya SKMF 146, en lådresare med formverktyg. SKMF 146 är nästa generations lådresare – den hittills mest effektiva och optimerade förpackningslösningen med en flexibilitet som ger kunden möjlighet att förpacka flera olika format.

SKMF 146 formar förpackningarna runt ett formverktyg, vilket resulterar i förpackningar med mycket hög precision samt optimerad precision och konsekvens. Den här typen av precisionsformning förbättrar effektiviteten i hela förpackningslinjen tack vare en mer tillförlitlig lådfyllning, perfekt förslutning och helt raka pallstaplar. Därmed förbättras förpackningsprestandan och riskerna i leveranskedjan minimeras.

Med SKMF 146 kan varumärkesägarna dessutom ändra förpackningarnas design så att de får största möjliga genomslag i butik, där 82 % av alla inköpsbeslut fattas. Maskinen kan vika lådor med 4, 6 eller 8 hörn, i olika former.

På så sätt kan varumärkesägarna modifiera befintliga förpackningar genom att t.ex. skapa extra utrymme för kommunikation av varumärkets budskap, eller skapa helt nya förpackningar som förändrar konsumenternas köpbeteende.

Lådresaren SKMF 146 är en mycket mångsidig maskin som kan användas inom olika branscher och verksamheter. Redan idag används den av Pernod Ricard, som är extremt nöjda med resultatet. Alexandre Defrance, fabrikschef på Pernods anläggning i Lormont:

”Ricards fabrik i Lormont, norr om Bordeaux, tillverkar omkring 18 miljoner liter per år. Innovation är en av grundpelarna i vår affärsstrategi. Därför tvekade vi inte att införliva den första SKMF 146-maskinen i vår produktionslinje i början av 2016.

Den nyskapande konstruktionen är en välfungerande kompromiss mellan ergonomi, lättillgänglighet och användarvänlighet, vilket överensstämmer med våra mål, d.v.s. effektivitet och flexibla format. Den nya utrustningen ligger helt i linje med vår strävan att uppnå förstklassiga resultat.”

Arco Berkenbosch, innovations- och utvecklingschef på Smurfit Kappa, tillägger: ”På Smurfit Kappa är vi orubbliga i vår strävan att hitta nya, innovativa och unika sätt att hjälpa våra kunder att optimera sina förpackningar, såväl i leveranskedjan som i butik. Lådresaren SKMF 146 är ännu ett exempel på en heltäckande förpackningslösning som inte bara förbättrar själva maskinbearbetningen utan även designen, varumärkets genomslag och effektiviteten i leveranskedjan.”

Smurfit Kappa levererar omkring 200 maskiner per år till sina kunder, och i nuläget finns ca 8 000 maskiner i drift världen över. Företaget har en mängd olika förpackningsmaskiner för produktionslinjens sista steg, t.ex. trågresare, lådresare, wrap around-maskiner och skräddarsydda förpackningslinjer. Vi är övertygade om att förpackningsprocessen och maskinbearbetningen måste fungera friktionsfritt tillsammans för att effektiviteten ska maximeras och de totala förpackningskostnaderna minimeras.

Smurfit Kappa är en av världens ledande tillverkare av pappersbaserade förpackningar. Företaget har runt 45 000 anställda vid cirka 370 produktionsanläggningar i 34 länder, och 2015 var omsättningen 8,1 miljarder euro. Vi finns i 21 länder i Europa och i 13 länder i Nord-, Latin- och Sydamerika.

Med stöd av vår storlek, och ett globalt nätverk av kunskap, erfarenheter och expertis, arbetar vi proaktivt för att skapa möjligheter för våra kunder. Vi delar med oss av vår produktkunskap, marknadsförståelse och insikter i förpackningstrender för att säkerställa våra kunders framgång på sina marknader. Vår unika portfölj av förpackningslösningar uppdateras ständigt med våra marknadsledande innovationer. Det hela förstärks genom vår integration och dess fördelar såsom optimal materialsammansättning, bra logistik, preciserad service och att våra förpackningsfabriker köper in de flesta av sina råvaror från våra egna pappersbruk. Våra produkter är 100 % förnybara och producerade på ett hållbart sätt vilket förbättrar våra kunders miljöavtryck.

Vi har samlat några exempel på nytänkande, framsynthet och samarbete. Se hur våra förpackningslösningar kan förändra din verksamhet. Läs mer på www.openthefuture.se

Relaterat innehåll