Smurfit Kappas cirkulära strategi skapar nytta för lokalsamhället

Smurfit Kappas cirkulära strategi skapar nytta för lokalsamhället

Pappersbruk levererar värme till bostäder i närområdet

Smurfit Kappas pappersbruk i Nettingsdorf, Österrike, har lanserat ett hållbart fjärrvärmeprojekt som kommer att omfatta 20 000 hushåll på tre olika orter. I det ambitiösa projektet tar man vara på överskottsvärme från pappersbruket i Nettingsdorf för att leverera värme till lokala bostäder, företag och skolor.

Anläggningsarbetet har påbörjats och grävning samt rörläggning gjordes i juni. Byggnaden och utrustningen för fjärrvärmedistribution ska färdigställas under kommande månader. Planen är att en grundskola och förskola i Nettingsdorf kommer att bli de första fastigheter som omfattas av systemet i början av nästa år.

Det här ansluter till ett investeringsprogram på 134 miljoner euro som nyligen genomfördes på bruket i Nettingsdorf, och som omfattade installation av en ny flerbränslepanna som gör att man kan ta vara på biomassa från produktionen av pappersmassa. Som en följd ökade energioptimeringen samtidigt som koldioxidutsläppen minskade med 40 000 ton per år.

När det nya fjärrvärmenätet är i full drift kommer det att förse hushållen i grannorterna Kremsdorf, Haid och Ansfelden med fjärrvärme och ersätta de fossila bränslen som tidigare har använts. Produktionsprocessen kommer att generera upp till 25 MW värme som bidrar till att spara ca 21 000 ton koldioxid.

Så här säger Günter Hochrathner, CEO på Smurfit Kappa i Nettingsdorf: ”Projektet är ytterligare ett viktigt steg framåt för att främja hållbarhetsarbetet på vårt pappersbruk här i Nettingsdorf. Vi ska ta vara på överskottsvärmen på ett innovativt och effektivt sätt för att skapa hållbar uppvärmning av bostäder och företag. Vi förväntar oss att detta markant kommer att minska koldioxidutsläppen i närområdet.”

Garrett Quinn, Chief Sustainability Officer på Smurfit Kappa, tillägger: ”Att hitta lösningar som gynnar lokalsamhället är lika viktigt som vårt dagliga arbete med att tillverka förpackningar. Vi fokuserar på att jobba tillsammans med lokalinvånarna för att identifiera de hållbarhetsprojekt som kan göra en positiv skillnad i deras vardag. Det innovativa fjärrvärmeprojektet i Nettingsdorf är det senaste exemplet på den här typen av hållbarhetsinitiativ som utgör en stor resurs för lokalsamhället.”

Smurfit Kappa har haft framgång med ett liknande system som drivs från bolagets pappersbruk i Piteå. Där har man i mer än 40 år omvandlat överskottsvärme till fjärrvärme för lokala bostads- och affärsfastigheter.

Bägge projekten är exempel på hur Smurfit Kappa i närområdet jobbar för att minimera avfall och hitta olika sätt att använda sina biprodukter.

Christian Partoll, Mayor i Ansfelden, säger så här om projektet: ”Jag är väldigt glad över att det här fjärrvärmeprojektet fortskrider enligt plan och att vi ansluter alla kommunala fastigheter i Ansfelden till det nya fjärrvärmesystemet. Det här är ett viktigt steg och vi gör allt vi kan för att fortsätta arbetet med att bli en klimatneutral kommun.”

”Projektet har varit enormt viktigt för oss, och med hjälp från Smurfit Kappa, och tillsammans med andra åtgärder som för närvarande håller på att tas fram, kommer det att bidra till en positiv framtid för våra barn och barnbarn.”

Det återstående anläggningsarbetet i den första fasen ska slutföras i sommar och projektet följer tidsplanen och beräknas kunna leverera fjärrvärme till de första fastigheterna i början av 2023.