Tre WorldStar till Smurfit Kappa Sverige & Norge

Tre WorldStar till Smurfit Kappa Sverige & Norge

Smurfit Kappa Sverige & Norge fick hela tre utmärkelser när vinnarna i den globala förpackningstävlingen WorldStar presenterades på onsdagen.

En banbrytande wellpappförpackning för transport av färsk fisk, en pappersbaserad takarmatur som ersätter plåt- och plastkonstruktioner samt en platsbesparande transportförpackning som med några handgrepp förvandlas till en attraktiv butiksdisplay för chokladkakor.

- Varje WorldStar-utmärkelse är en bekräftelse på det arbete våra konstruktörer lägger ner varje dag – nämligen att alltid hitta nya sätt att skapa hållbara lösningar som stärker kundernas varumärken. Att detta också blir globalt uppmärksammat genom hela tre priser till oss i Sverige och Norge är fantastiskt roligt, säger Smurfit Kappas försäljnings-, marknads- och innovationsdirektör Mariette Lindsjö.

Samtliga tre lösningar från Smurfit Kappa som har prisbelönats i WorldStar-tävlingen kombinerar hållbarhetsfokus med möjlighet till effektiv marknadsföring genom tryck:

Papper istället för frigolit till havs
Den globala fiskeindustrin har genom förpackningslösningen Fresh Fish Concept fått en möjlighet att ersätta frigolit med en platsbesparande pappersbaserad förpackning som levereras som ”platta paket” och klarar att färsk fisk direkt efter fångst packas med is för att hållas kyld och fräsch. En lösning som norska Bremnes Seashore nyligen har lanserat på marknaden.

Pappersarmatur ersätter plåt och plast
För svenska belysningsföretaget Fagerhult har plåt och plast traditionellt varit bolagets främsta material till armaturer, men nu har bolagets största produkt Multilume - en populär armatur i offentliga miljöer – fått en armatur i solidpapp och passande nog döpts till Re:Think.

Foto: Fagerhult Belysning

Ljus lösning för mörk choklad
Uppdateringen av den internationella livsmedelskoncernen Mondelez butiksdisplay för Marabous mörka premiumchoklad löser ett antal problem. Transportförpackningen sparar plats under transport och kan användas till den färdiga displayen, som är enkel att montera och dessutom rymmer fler chokladkakor än tidigare.

Förpackningstävlingen WorldStar arrangeras sedan 1970 och intresset för smarta förpackningslösningar fortsätter att öka. Trots utmaningarna med Covid19-pandemin lockade årets upplaga av WorldStar fler bidrag än någonsin och totalt tog Smurfit Kappa internationellt hem hela 13 utmärkelser.

- För oss på Smurfit Kappa är detta ett kvitto på att vårt mångåriga internationella hållbarhetsinitiativ ”Better Planet Packaging” fortsätter att skapa nytänkande och förnybara förpackningslösningar som kan ersätta material som plast och plåt. Det är förstås oerhört glädjande och mycket motiverande, säger Per Frederiksen, VD för Smurfit Kappa Sverige & Norge.

Smurfit Kappa, ett FTSE 100-företag, är Europas största och en av världens ledande producenter av pappersbaserade förpackningar. Företaget har ca 46 000 anställda på över 350 produktionsenheter i 36 länder och hade 2020 en omsättning på ca 8,5 miljarder euro. Smurfit Kappa täcker hela kedjan från papperstillverkning till design och produktion av säljande, effektiva och innovativa förpackningar och produkter i wellpapp och solidpapp.

Smurfit Kappa Sverige & Norge är en del av Smurfit Kappas förpackningsdivision och hade 2020 en omsättning på 2,3 miljarder SEK. Företaget har ca 900 anställda vid verksamheten i Sverige och Norge. Smurfit Kappas förpackningar är återvinningsbara, 100% biologiskt nedbrytbara och producerade på ett hållbart sätt, vilket förbättrar våra kunders miljöavtryck.

Läs mer på smurfitkappa.se och smurfitkappa.no

Följ oss på LinkedIn | Twitter | Facebook | YouTube