Dags att se över brandskyddet i fritidshuset

S O M M A R E N Ä R S N A R T H Ä R ! Påskliljor och tulpaner blommar som bäst i trädgårdarna och det börjar bli dags att förbereda fritidshus, husvagnar och båtar inför sommar och semester. Ta som vana att i samband med vårrustningen också se över brandskyddet i fritidsboendet. Drygt 90 procent av alla villaägare har installerat brandvarnare i sina hus. Samtidigt saknas fungerande brandvarnare vid över hälften av de dödsbränder som varje år sker i våra hem. En slutsats man kan dra är således att brandvarnare räddar liv. Detta till trots är det många som under semestern väljer att bo i fritidshus, husvagn eller båt utan fungerande brandvarnare. Många bor i gamla stugor och torp under semestern. En miljö som många förknippar med brandfara. En undersökning som Svenska Brandskyddsföreningen (Brandforsk) låtit göra visar att gamla trähus är den miljö som intervjupersonerna i första hand associerade med brandfara. 46 procent av de svarande angav ”Gamla (trä)hus” på frågan: Vilka miljöer associerar du i första hand med brandfara? En god vana är att inför semestern se över brandskyddet i fritidsboendet. Se till att det finns fungerande brandvarnare som är rätt placerade. Installera brandvarnare om det inte redan finns och byt batterierna där det finns. I fritidshuset kan brandvarnarens varningssignal som talar om att batteriet måste bytas pipa i veckor utan att någon hör den. När batteriet är helt slut tystnar brandvarnaren för gott utan att någon upptäckt att batteriet behöver bytas. Det bör finnas minst en brandvarnare på varje våning. Den bör placeras i eller utanför sovrummen. Tänk på att stängda dörrar och störande ljud kan göra det omöjligt att höra en brandvarnare in till varje sovrum. Snapalarm är en brandvarnare som är lätt att montera utan verktyg. Den monteras med ett enkelt klick på sladden till taklampan, vilket innebär att man inte behöver göra ingrepp direkt i taket och därmed förfula gamla material som ofta finns i fritidshus och torp. I båten eller husvagnen kan Snapalarm vara det enda möjliga brandvarnaren då det kan vara omöjligt att montera en takfast variant. Snapalarm finns i vitt och svart. Den säljs komplett med batteri. Cirkapris för den vita versionen är 349 kronor och för den svarta ca 380 kronor. Snapalarm säljs bland annat i välsorterade lampaffärer och inredningsbutiker samt på Åhléns, NK, R.O.O.M., Inspiration och Designtorget. PRESSKONTAKT: Åsa Elm Mobil +46 70 739 61 95 e-post asa@elmkommunikation.se Hämta pressbilder: http://www.snapalarm.com OM SNAPALARM: Snapalarm är namnet på en optisk brandvarnare utvecklad och tillverkad i Sverige med nytänkande i design och uppsättningsprincip. Snapalarm är utvecklad av innovationsföretaget OG Invent och är den första produkten inom brandskydd från företaget. OG Invent har världspatent. www.snapalarm.com

• Industri, tillverkning