Varför struntar vi i brandskydd till våra barn?

Mindre barn är känsliga för brandrök eftersom deras lungor fortfarande utvecklas, säger Michael Olsson, grundare och en av initiativtagarna till Snapalarm. Barn kan få mycket svåra skador eller dö om de utsätts för brandrök. Michael Olsson är utbildad brandman och vet vad han talar om. Brandröken skadar och dödar fler än själva elden, men för ett litet barn är röken extra farlig. – Det är extra viktigt med en brandvarnare i barnkammaren, den larmar innan röken sjunkit till barnets nivå, säger Michael. På Sveriges största barnmässa ”Underbara Barn” gjorde Snapalarm en rundfrågning bland småbarnsföräldrar. Det visade sig att 4 av 5 barnrum saknar brandvarnare. Nu introducerar OG Invent två nya barn-Snapalarm i färgerna rosa och blått, speciellt framtagna för barnrummet. – Vi hoppas det ska öka medvetenheten om att det inte räcker med en enda brandvarnare i lägenheten eller villan, säger Michael. Och ska man bara sätta upp en enda brandvarnare till, så är barnrummet ett bra val. Varför behövs flera brandvarnare hemma? Michael förklarar: – Börjar det brinna i exempelvis ett sovrum med stängd dörr, och brandvarnaren sitter i ett annat rum tar det lång tid för röken att nå fram så larmet går igång. Med flera stängda dörrar och för få brandvarnare kan larmet komma igång alldeles för sent. Vill man känna sig säker i sitt hem ska man helt enkelt sätta upp några flera brandvarnare, avslutar Michael Olsson. Snapalarm är den enda brandvarnaren som på ett enkelt sätt kan monteras utan att det behövs en enda skruv. Klicka fast Snapalarm på lampsladd, stång eller kedja, så blir den dessutom placerad på rätt sätt; högt upp och mitt i rummet. Batteri ingår vid köp av Snapalarm och den kan inte monteras om där inte sitter ett batteri eller att batteriet är monterat på rätt sätt. – Vi tänkte på att det ibland försvinner batterier till annat om man har barn, säger Michel, därför finns den en särskild batterispärr i våra Snapalarm. Har man inga eller få lampor så går det lika enkelt att sätta upp brandvarnaren med en skruv eller spik, det räcker. Sortimentet har nu vuxit och det finns fyra olika Snapalarm att välja mellan. Vit, svart, rosa och blå och Snapalarm går att köpa på Designtorget, Åhléns, NK, R.O.O.M. Elkedjan m fl. Pressbilder kan laddas ned från: www.snapalarm.se För mera information och kompletterande pressbilder kontakta: Claes Hydén, presskontakt Mobil: +46 703 33 34 08 Kontor +46 8 23 50 10 E-post: c.hyden@og-invent.com Brandvarnare bör självklart kompletteras med en brandsläckare, säger nyblivna tvåbarnspappan Michael Olsson, en av initiativtagarna till Snapalarm Om Snapalarm: Snapalarm är namnet på en optisk brandvarnare utvecklad och tillverkad i Sverige med nytänkande i design och uppsättningsprincip. Snapalarm är utvecklad av innovationsföretaget OG Invent och är den första produkten inom brandskydd från företaget. OG Invent har världspatent. http://www.snapalarm.com Fakta – Snapalarm • Optisk rökavkänning • Komplett med batteri • Batterispärr • 2 års garanti • CE-märkt • Miljöanpassad • Rekommenderat pris i handeln 349-399 kr • Snapalarm har erhållit det internationella designpriset Red Dot Design Award 2005