Swedish Network of Convention Bureaus släpper unik kongressrapport

En ny kongressrapport lanseras idag av Swedish Network of Convention Bureaus. Rapporten är ett steg i att påvisa mötesindustrins betydelse för Sverige och totalt har information om 261 nationella kongresser, som arrangerades i Sverige år 2015, samlats in och analyserats.

Mötesindustrin utgör en betydande del av Sveriges besöksnäring. Exakt hur stor mötesindustrin i Sverige är finns det i dagsläget inget statistiskt underlag på, därför lanserar nu Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB) en första rapport med statistik över nationella kongresser som arrangerats år 2015. Kongressrapporten bygger på statistik från SNCVBs databas och innehåller endast nationella kongresser som ägt rum i de städer som är medlemmar i databasen:

Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Karlstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Skellefteå, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Visby, Västerås och Örebro,

• -Vi har under snart fem års tid byggt upp en databas med information om nationella kongresser som roterar mellan våra städer. Vi är väl medvetna om att rapporten inte innehåller hela sanningen eftersom inte alla städer i Sverige bidrar med statistik till databasen. Det är också en utmaning för oss som är med i databasen att få kännedom om alla kongresser som arrangeras i den egna staden. Men nu tar vi äntligen steget att börja kommunicera de siffror vi känner till med sikte mot målet att i framtiden kunna leverera en årlig kongressrapport med tillförlitliga siffror över Sveriges kongressmarknad, berättar Emelie Gard, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus.

Kongressrapporten innehåller statistiskt underlag från totalt 261 inrapporterade nationella kongresser och dessa har tillsammans genererat ca 100 000 gästnätter till de olika orterna. Malmö ligger i topp när det kommer till det totala antalet gästnätter, totalt ca 14 000 och Uppsala är den stad där flest kongresser ägt rum, totalt 46 stycken. Vidare visar statistiken att 336 deltagare är den genomsnittliga storleken på kongresserna och att de i snitt pågår i 2,6 dagar.

Förutom kongressdatabasen har även SNCVB under åren 2012–2015 genomfört 21 stycken mätningar gällande direkta ekonomiska effekter av kongresser som arrangerats på olika orter i Sverige. Resultatet av mätningarna visar att en nationell tillresande kongressdeltagare spenderar ca 3 500 kr per genererad övernattning på mötesorten inklusive moms.

• -Effekten av kongresser som arrangeras på en ort är många. Det ekonomiska värdet på de inrapporterade kongresserna 2015 uppgår till ca 350 000 000 kr i turistekonomisk omsättning. Pengar som deltagarna spenderar på logi, restaurangbesök, lokala transporter, shopping samt deltagaravgiften där mötesfaciliteter, middagslokaler samt aktiviteter ofta ingår. Förutom det ekonomiska värdet så bidrar kongresser till att stärka destinationens varumärke och ger PR till destinationen. Därtill är kongresser samhällsekonomiskt värdefulla för att bygga och överföra kunskap samt attrahera talanger, investerare och företag, säger Emelie Gard, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus.

För mer information och vid frågor kontakta Emilie Gard, ordförande Swedish Network of Convention Bureaus

Mail: emelie@eskilstuna.nu   Mobil: 070 303 7743

• Offentlig ekonomi

• convention bureaus