Pressmeddelande -

Ny njutningsutställning på Tobaks- och tändsticksmuseum på Skansen. Museets unika industri- och kulturhistoriska samlingar har blivit en egen stiftelse

Den som tror att människans smaklökar är väl utvecklade har en överraskning att vänta på Tobaks- och tändsticksmuseum i Gubbhyllan på Skansen. Den 15 november invigdes nämligen museets nya utställning om njutningsmedlen tobak, choklad, vin och kaffe. Där kan besökarna själv testa smaklökarna i en specialtillverkad doftorgel och se vilket däggdjur som har flest smaklökar. Och det är faktiskt inte människan...
Återinvigdes 15 november
Gubbhyllan, som varit stängt i två år för renovering, har förutom en ny utställning, också blivit ett uppfräschat museum både in- och utvändigt. Själva huset har renoverats med hjälp av Skansens erfarna experter i byggnadsvård och ser nu ut som det gjorde vid sekelskiftet.
Ny utställning och uppfräschade samlingar
Många föremål ur de kultur- och industrihistoriska samlingarna som inte visats tidigare finns nu att beskåda.
Den som vill höra hur det lät i damsalongen och herrummet 1897 kan tjuvlyssna till autentiska konversationer över cigarren, punschen, kaffet och chokladen.
En nyhet är den specialtillverkade doftorgeln där besökarna själva kan testa sina smaksinnen och i en monter se vad som händer i kroppen när man tar en chokladbit, dricker kaffe eller alkohol eller använder tobak. Museifabriken är åter i full gång med sina skickliga hantverkare och en ny restauratör finns också i husets utökade köksdel.
- Vi är glada att Tobaks- och tändsticksmuseets industri- kulturhistoriska arv numera ligger i en stiftelse som på sikt kommer att bli tillgänglig för allmänheten, säger museets chef Inga Junhem.

• Bibliotek, museum

• snus
  • utställning

Isolde Green Jungstedt