Sandviken en förebild under Sober October

Sandviken är den kommun i Sverige som satsar mest på en Sober October.

Med gemensam ansträngning sätts det fokus på alkoholnormer på arbetsplatser och i föreningslivet.

– Oktober är en bra månad för egen eftertanke runt alkohol, men det kan också vara ett sätt att hjälpa andra, säger Ann-Sofie Karlstedt, alkoholhandläggare.

För tre år sedan gick Sandviken med i Sober October.

– Vi tycker att kampanjen passar väl in på Sandviken och det förebyggande arbete som vi vill bedriva här. Enligt lag ska det finnas alkoholfria alternativ på krogen och det här är ett bra sätt att hjälpa krögarna att utvecklas men det är också viktigt för föreningslivet som är stort i Sandviken, säger Ann-Sofie.

– Kampanjen är ett bra sätt att vända sig till idrottslivet där många kommer i kontakt med alkohol för första gången i samband med till exempel lagfester, säger hon.

Med bandyklubben Sandvikens AIK och fotbollsföreningen Sandvikens IF som stora föreningar på orten kändes det naturligt att vända sig till dessa tillsammans med en engagerad lokalförening i IOGT-NTO och bilda partnerskap.

– Föreningarna har själva frågat spelare i sina lag som velat vara ambassadörer och lägga ut filmer där man utmanar andra genom att ta en Sober October, säger Ann-Sofie.

Ur ett folkhälsoperspektiv ser Sandviken att det finns många vinster med att uppmärksamma och ifrågasätta alkoholnormen.

– Det som är glädjande är att färre och färre dricker alkohol, men tyvärr är det ändå många som dricker mycket. Det är upp till var och en såklart, men det är alltid nyttigt att ifrågasätta hur min relation till alkohol ser ut, säger Camilla Gilljam, folkhälso- och trygghetsstrateg i Sandviken.

Nästa år planerar Sandviken att börja kampanja ännu tidigare tillsammans med sina samarbetspartner då många idéer har dykt upp efter vägen.

Under oktober har Sandvikens krögare en alkoholfri drinktävling mellan varandra där gästerna har möjlighet att köpa varje restaurangs bidrag och rösta innan det utses en vinnare. När World Cup i bandy avgjordes på Göransson Arena slog arenans restaurang Järnet ett slag för sin alkoholfria drink.

Restaurang The Church arrangerade även en alkoholfri afterwork och kommunens personalförening erbjöd sina medlemmar att köpa biljetter via föreningen.

På scenen stod Pierre Katmerian innan middagen – han lever en sober livsstil i Stockholms innekretsar.

– Det blev uppskattat, Pierre delade personligt med sig av sina erfarenheter och varför han valt att avstå från alkohol. De 60 gästerna fick även uppleva att mat kan kompletteras av goda alkoholfria alternativ, säger Ann-Sofie.

Sandviken lyfter alltså Sober October på olika sätt för att det ska bli uppmärksammat, till exempel:

* Jingel som går på lokalradion för att nå ut till fler.

* Lokala badhuset Parkbadet har en tävling för den som simmar 200 meter och kan därmed vinna olika priser.

* Tävlingar arrangeras för att vinna säsongkort till SAIK:s och SIF:s hemmamatcher.

Kontakt och pressbilder

Ann-Sofie Karlstedt, Sandvikens kommun

ann-sofie.karlstedt@sandviken.se / 026-24 15 73

Jenny Elveljung, projektledare Sober October

jenny.elveljung@hensonpr.se / 073-615 21 20

• Mat, dryck

Med kampanjen Sober October vill vi skapa utrymme för nya vanor och spännande upptäckter. Med utgångspunkt i devisen ”Drick mindre – upptäck mer!” ifrågasätter vi den starka alkoholnormen för att få oss alla att reflektera över vår relation till alkohol. Vi driver på för att de alkoholfria dryckerna ska kännas minst lika självklara som de med alkohol. Och vi unnar oss att lägga mer tid, pengar och energi på att må så gott vi bara kan.

Gå med du också! Gör som många andra och avstå från alkohol under oktober.