Gå direkt till innehåll
Thomas Nylund, senior strateg och rådgivare, VafabMiljö samt kvalitetssäkrare branschvalidering, Sobona.

Arbetsmarknaden förändras i rask takt - nödvändigt med livslångt lärande

Under den digitala konferensen om branschvalidering inom fastighet och parkering kommer Thomas Nylund, senior strateg och rådgivare, VafabMiljö samt kvalitetssäkrare branschvalidering, Sobona, prata om hur man kan implementera validering i den strategiska kompetensförsörjningen.

Tillsammans med medlemsföretag, arbetstagarorganisationer och branschrepresentanter har Sobona utvecklat en branschvalideringsmodell och olika verktyg för att kvalitetssäkra kompetensförsörjningen. Den 23 augusti är det dags för den digitala konferensen om branschvalidering inom fastighet och parkering 2022. Konferensen riktar sig till dig som arbetar med kompetensförsörjning och kompetensutveckling.

– Jag kommer att försöka fokusera på hur nödvändigt det kontinuerliga livslånga lärandet är, i synnerhet då allt på arbetsmarknaden förändras i rask takt. Och hur bra det då är att vi har en struktur och systematik för att beskriva vad man faktiskt behöver behärska i en yrkesroll, berättar Thomas Nylund, som kommer att hålla i dragningen “Branschvalidering - behovet av att tänka annorlunda i en snabbt föränderlig omvärld samt hur man implementerar på företagsnivå - hur kan du göra verktygen till ditt?”

Hur ska man tänka om man vill implementera validering som verktyg i den strategiska kompetensförsörjningen?

– Börja där du står, börja smått och bygg steg för steg. Gör en avgränsning och prioritering utifrån verksamhetens behov och utmaningar. Se till att kartlägga, planera och agera, men också bli bekant med verktyget. Men tänk på att allt varken kan eller ska göras på en gång. Det är dock viktigt att komma i gång och att avsätta tid och resurser för de steg man sätter i sin handlingsplan.

Du är ju också moderator för en av konferenserna, vad ser du mest fram emot?

– Utbyte av tankar, perspektiv och erfarenheter som ger energi och motivation till alla att jobba vidare med de här angelägna frågorna, avslutar Thomas.

Nyfiken på att läsa mer om den digitala konferensen?

Läs mer här: Digital konferens om branschvalidering inom fastighet och parkering 2022

Conny Larsson

Projektledare Inkluderande kompetensförsörjning 08-4527271

Sobona - Kommunala företagens arbetsgivarorganisation

Sobona är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation. Vi tecknar kollektivavtal, stödjer medlemmarna i arbetsgivarfrågor och opinionsbildar för att stärka de kommunala företagen.
Vi bidrar till att medlemmarna blir mer attraktiva arbetsgivare och får de bästa förutsättningarna för att skapa affärsmässig samhällsnytta. Med arbetsgivarfrågorna på plats kan våra medlemmar fokusera på sitt uppdrag: Att agera långsiktigt och se till att kommunernas och regionernas resurser används effektivt. Vår vision är ett hållbart samhälle präglat av utveckling och tillit.

Sobona
Hornsgatan 20