Dags för utlysning av 2021 års SGI Europe – CSR Label

Det är på allvar nu. Mer än någonsin behöver utförare av samhällsnyttiga tjänster ta ansvar för CSR-arbetet. Så skriver SGI Europe (före detta CEEP) i sin lansering av årets upplaga av CSR Label. SGI Europes uppdrag är att stötta arbetsgivare som tillhandahåller samhällsnyttiga tjänster i Europa i CSR-arbetet. Detta genom ett aktivt främjande och synliggörande, bland annat genom att tilldela utmärkelsen SGI Europe CSR Label. Utmärkelsen är ett strukturerat sätt för företaget att få en kvalitetsstämpel och en garanti för att man agerar ansvarsfullt gentemot samhället, medborgare, myndigheter och andra intressenter.

I årets version av SGI Europe CSR Label kommer de ansökande företagen att få möjlighet att bedöma hur företagets sociala ansvar (CSR) överensstämmer med internationella standarder. Med hjälp av oberoende experter kan deltagarna i SGI Europe CSR Label få till en skarp benchmark och därmed överblicka, mäta och jämföra sina CSR-aktiviteter.

Hur kan vi delta?

Medlemsföretag i Sobona är välkomna att delta genom att i första steget genomföra en så kallad självutvärdering. All information, inklusive självutvärderingsverktyget som finns på 8 språk, är nu tillgängligt på webbplatsen www.csr.sgieurope.org. Som deltagare kan ni ansöka och testa att ni följer CSR i olika steg. Självutvärderingsverktyget kommer att vara tillgängligt fram till den 14 oktober 2021.

Särskild inriktning och fokus 2021

Samtidigt som pandemin är en av de största samhällsutmaningarna i vår tid har den gett en unik möjlighet till orientering inför framtiden när det kommer till att titta på nya former av social och hållbar tillväxt. Företag i Europa som tillhandahåller ”services of general interest” - tjänster av allmänt intresse / samhällsnyttiga tjänster, har utgjort kärnan i hanteringen kring och effekterna av coronakrisen.

I 2021 års utgåva av SGI Europe – CSR Label finns därför ett ambitiöst mål som syftar till att samla in, utvärdera och certifiera de enorma insatser som företagen har gjort sedan början av pandemin för att stötta det lokala samhället och medborgarna. Engagemanget och ansvaret för CSR stärker samhällets återhämtningsförmåga och bygger ett mer motståndskraftigt och hållbart samhälle. Det vill man från SGI Europes sida lyfta i årets utmärkelser.

Varför ska ni delta?

SGI Europe anger nio skäl här, läs gärna mer och ta självutvärderingstestet på SGI Europe CSR Label:

1. Varumärkesbyggande – stärker varumärket med en europeisk kvalitetsstämpel (flera av de tidigare utmärkelserna har gått till svenska kommunala företag).

2. Nätverksbyggande – stärk företaget genom att få en kvalitetsstämpel på ert CSR-arbete

3. Motivera de anställda – medarbetarperspektivet: Denna utmärkelse skapar stolthet över ett gemensamt arbete

4. Visar att ni tar tar ansvar för CSR-frågorna - ni tar steget och går lite längre än att tillhandahålla tjänster av allmänt intresse.

5. Synliggöra ert strukturerade arbete med CSR-frågorna

6. Nätverka med ledare hos motsvarande aktörer på en europeisk nivå

7. Bedömning och mätning av CSR-aktiviteter

8. Certifiera ert bidrag för att hantera coronakrisen

9. Erhålla nyckelkunskap om hållbar finansiering

Gå hit för att ansöka

SGI Europe – Sweden (f d CEEP Sverige) är en ideell förening som bildades 1995, samtidigt som Sverige blev medlem i EU. I sektionen ingår Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), Arbetsgivarverket, Sobona, Fastigo, KFO och Arbetsgivaralliansen.

SGI Europe företräder offentliga arbetsgivare på europeisk nivå och är en av tre parter i den sektorsövergripande sociala dialogen inom EU.